לתרומות לחץ כאן

לבישת כובע שמוצמד לו מאוורר בשבת

אשריכם תלמידי חכמים !
האם מותר ללבוש בשבת כובע מצחייה כשאר יש על המצחייה כמין מאוורר (פרופלור) חשמלי קטן (מדובר כאשר המאוורר לא פועל וכדי להפעיל אותו צריך ללחוץ על כפתור כלשהו) ?

תשובה:

שלום רב

אסור לטלטל מוקצה בשבת, גם לא על הכובע. ואף שמדובר בכלי שמלאכתו לאיסור שמותר לטלטלו לצורך גופו או מקומו, כאן שלא מדובר בכובע עצמו אלא הוא מולבש עליו הדבר אסור, ויש להסירו מהכובע לפני שבת. ואדרבה, יש להחמיר שגם אם ינערו את המאוורר ממנו בשבת הכובע עצמו נעשה מוקצה ככל בסיס לדבר האסור. אילו היה מדובר במאוורר המחובר לכובע מהיצרן [מן המצאה שכזו…] אפשר שניתן היה להקל בכך משום שעיקר תשמישו של הכלי הוא ללבישה ולא כמאוורר וצ"ע לדינא.

מקורות:

הפרי מגדים סי' שח משב"ז ס"ק ד נסתפק אם בכלי שמלרכתו לאיסור שהוא מוקצה קל יש דין בסיס, אולם התהילה לדוד שם ס"ק א הוכיח מדברי הראשונים שיש להחמיר בזה. במנחת שבת שם הביא מהישועות יעקב שחולק ומיקל. ומכל מקום הקופסה לעולם אינה נאסרת יותר מהמוקצה עצמה, ולכן היא מותרת בטלטול לכל הדעות לצורך גופו ומקומו. ומכל מקום יש לעיין במאוורר כזה לדעת הסוברים שכלי שמלאכתו לאיסור שאין לו כל תשמיש היתר, שאפשר שדינו כמוקצה מחמת גופו שאסור בטלטול אפילו לצורך גופו ומקומו.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. במקורות כתבת ש"הקופסה לעולם לא נאסרת יותר מהמוקצה עצמה" ולכן מותרת בטלטול לצורך גופו או מקומו(כדין כלי שמלאכתו לאיסור). יוצא שמותר ללובשו(לצורך גופו) כאשר המאוורר מחובר לכובע ?

  2. יש כאן שתי נקודות להבהרה: א. הגם שהכובע עצמו מותר לצורך גופו, המוקצה שאינו נצרך לצורך גופו יש לנערו לכתחילה, ולא ללכת עם הכובע כשהוא מחובר אליו. ב. כמו בכל מוקצה, כובע זה שדינו כבסיס לדבר האסור, לא הותר לצורך גופו אלא כשאין לו כובע אחר, שהרי אדם שיש לו מפצח אגוזים אינו רשאי לעשות זאת בפטיש, כמבואר במשנה ברורה בתחילת סי' שח.

  3. ברשותי כובע עם מאוורר המיוצר ביחד ואין אפשרות לנתקו. כמו כן הפעלת המאוורר נעשית על ידי השמש (סולארי).אין שום מתג המפעיל או מנתק. הפעלת המאוור היא אוטומטית בחוץ ומופסקת בכניסה לבית.
    האם בכובע כזה מותר להשתמש בשבת

  4. מותר להשתמש בו בבית, כיון שעיקרו כובע ולא מאוורר אבל אסור להשתמש בו חוץ לבית, כי עצם היציאה לשמש גורמת הפעלה חשמלית.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל