לתרומות לחץ כאן

בסיס לדבר האסור בחפץ של שותפים

בס״ד , שלום לרב, האת בהלכות מוקצה לדוגמא מוקצה מחמת גופו היה מונח על שולחן בע״ש, במכוון! ובאו אורחים , הרי שהשולחן קיבל את דין המוקצה שעליו, השאלה ; אם השולחן נקנה ע״י שני שותפים, האם זה שאסר את השולחן מפני שהניח במכוון לכל השבת את המוקצה מחמת גופו, גם אסר לשותף ? והרי שותף לא כיוון בדעתו ? ואם כן מותר לשותף להסיר כלאחר יד את המוקצה, ולהשתמש לאורחים, האם גם לשותף שהניח במכוון יהיה מותר להינות מהשולחן וולאכול עליו?

תשובה:

שלום רב

על עצם הנדון אם בכלי שמלאכתו לאיסור יש איסור בסיס או רק במוקצה מחמת גופו, ראה כאן.

עצם שאלתך נידונה בקונטרס אהבת שלום למהרש"ם שבסוף ספר מנחת שבת אות ג, ושם הוא נוקט שכיון שהשותף רשאי להניח את החפץ על השולחן כמתחייב מחלקו בבעלות עליו, השולחן נעשה בסיס לגבי שניהם. ע"כ. אף שיש לעיין ולומר שסוג כזה של תשמיש שאוסר על חברו את השימוש בשולחן יממה שלימה אינו תקף בדיני השותפות, אולם כך היא דעתו, ואפשר שהכל לפי הענין, ואם מדובר בחפץ שאנשים רגילים להניח על השולחן הוא נשעה בסיס ואם מדובר בשימוש חורג, גם המהרש"ם יודה שמותר לטלטלו בשבת.

בהצלחה רבה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל