לתרומות לחץ כאן

שקית ממתקים שיש בה רעשן – טלטול מוקצה מן הצד

שאלה:

שלום עליכם
נשארו שקיות ממתקים לילדים מפורים.
השקיות מכילות ממתקים וגם רעשן ומסכה
ואם אפשר לחלק בשבת לילדים שבאים לקרוא תהילים או שזה מוקצה בגלל הרעשן ומסכה. תודה

תשובה:

שלום וברכה

טלטול השקית בשעת הצורך יש להתירו, כדי טלטול מן הצד לצורך דבר המותר, וכמו חבית שיש עליה מוקצה שאי אפשר לנערו, שמותר לטלטלו אגב החבית, אבל לא הייתי עושה זאת, משום שבהכרח גורמים מכשול לילדים, שבלי ספק יוציאו גם את הרעשן עצמו וישחקו בו או לפחות יטלטלוהו ונמצא שהם מטלטלים מוקצה ממש [מסכה אין סיבה שתחשב מוקצה]. כמו כן, דעת רבי עקיבא איגר [סי' שט סעי' ד]אליבא דרש"י, שאין היתר לטלטל את המוקצה לכל מקום שירצה, אלא רק למקום שיוכל לנערו, הילדים ודאי לא ינהגו כך.

מקורות:

שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן שט סעיף ד:

שכח אבן ע"פ חבית, או מעות על הכר, מטה חבית על צדה והאבן נופלת, ומנער הכר והמעות נופלים; ואם היתה החבית בין החביות, בענין שאינו יכול להטות אותה במקומה, יכול להגביה כמו שהיא עם האבן למקום אחר להטותה שם כדי שיפול מעליה. ואם הניחם עליה מדעתו, ע"ד שישארו שם בכניסת השבת, אסור להטות ולנער. וי"א דאפילו הניחם שם ע"ד שישארו שם בכניסת השבת כדי שיטלם בשבת, מותר להטות ולנער בשבת; ולא אסרו אלא במניחם ע"ד שישארו שם כל השבת. הגה: ואז אפילו נטל האיסור משם, אסור לטלטל הכלי דמאחר שנעשה בסיס לדבר האסור למקצת השבת, אסור כל השבת כולה; וכן בכל מוקצה. וכן לקמן סימן ש"י. אם אדם הניח דבר מוקצה על של חבירו, לא אמרינן דנעשה בסיס לדבר האסור, דאין אדם אוסר של חבירו שלא מדעתו (א"ז). 

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. היום יום שני. אין צורך להסתמך על היתר טלטול מן הצד. אפשר להוציא כבר עכשיו. (כל הניגון הוא רק אם שכחתי להוציא לפני שבת ונתקעתי עם זה בשבת. לתכנן מראש? להשאיר בדווקא?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל