לתרומות לחץ כאן

אנטומיה אנושית

הצטרפות לאלפי המנויים ולקבל את העלון חינם, לשלוח הערות או תגובות, נא ליצור קשר עם הרב יהושע אלט בכתובת [email protected]. העלון מתפרסם בשש יבשות וביותר מארבעים מדינות ברחבי תבל.

כדי לרכוש אחד מהספרים (באנגלית) של המחבר (עותק או ספר אלקטרוני) ולקבל אותו במשלוח עד דלת ביתך, אנא שלח דוא"ל לכתובת [email protected]  או בקר בכתובת https://amzn.to/3eyh5xP.

המחבר מרשה ומעודד לכל מי שרוצה להעתיק ולהפיץ את העלון לזכות את הרבים.

ר' אלט זכה ללמוד תחת הרה"ג מרדכי פרידלענדער זצ"ל והוסמך לרבנות על ידי הרה"ג זלמן נחמיה גולדברג זצ"ל. ר' אלט הוציא שבעה ספרים במגוון נושאים בעניעי יהדות ומחשבת ישראל. כתביו מופיעים באנגלית, אידיש, עברית, גרמנית וצרפתית.

אנטומיה אנושית

 

248 עשה (מצוות חיוביות) הן האמצעי החיוני להעצמת יהודי ליצור קשר עם ה'. באמצעות ביצוע 248 אלה, הוא בונה את מערכת היחסים שלו עם ה'. לעומת זאת, 365 לא תעשה (מצוות איסור) אינן המעשה החיובי של בנייה אלא אמצעי מניעה נגד כל דבר שתהיה לו השפעה הרסנית על יחסיו עם ה'.

ניתן להבין את 365 לא תעשה באמצעות המשל הבא. רכבת עוברת ממקום למקום בנסיעה בתוך קווי הרכבת. נהג הרכבת חייב לפעול כל הזמן על ידי הישארות על המסילה. באופן דומה, יהודי חייב לפעול אך ורק בגבולות המוגדרים על ידי ה'. תכתיבי התורה לא אמורים להיות מעכבים אלא הם אמצעי הגנה לשמור על יהודי בדרך הנכונה.

 

248 עשה הם מעשים המבוצעים על ידי 248 האברים שאחראיות לפעולה ו-365 הגידים הם רצועות או רקמות שאחראיות לשמירה על חלקי הגוף במקומם הנכון. זה סימבולי ל-365 לא תעשה שתפקידם לספק מסגרת חוק נוקשה שמונעת מהאדם לעשות כל דבר שלילי. לחלופין, ה-365 לא תעשה מרתיע את הגידים הגופניים מלאפשר ליהודי ללכת בדרך רעה. התפתחות זו מבטיחה שגופו ונפשו של יהודי נוסעים באותו כיוון.

 

ה-365 לא תעשה מקבילים ל-365 הימים של שנת השמש (מכות כג:). תנועת השמש כפי שנראה על ידי האדם על פני כדור הארץ פועלת בדיוק לפי מסלולה הקבוע: היא זורחת בבוקר, חולפת על פני השמים במהלך היום ושוקעת בערב. זוהי תמונה של עקביות, שלעולם אינה סוטה מדרכה או ממהלך הטבעי שלה. השמש היא אחד הכוחות העיקריים האחראים לשימור הקיום, שלא יכול היה להתקיים בלעדיה. השמש מושווה למלך עולם הטבע. שלטונו משתרע על פני כל 365 ימי שנת השמש. כמו השמש, גם האדם נחשב למלך בעולם התחתון. כתוצאה מכך, אי-מעבר על 365 לא תעשה מבטיח שהאדם לא יעשה שום דבר כדי לשנות את קיומו או את קיומו של העולם (מהר"ל בספרו תפארת ישראל, פרק ד'). זה בהתאם לנושאים ש-365 לא תעשה הם כדי לשמר את היחסים עם ה'.

 

עם זה אנו יכולים להבין מדוע 248 עשה ממוקמים ברמה גבוהה יותר בהשוואה ל-365 כאשר "עשה" בונים מערכת יחסים עם ה' בניגוד ל"לא תעשה" שהם אמצעי מניעה לא להרוס את היחסים עם ה'. מיקומו של 248 עשה ברמה גבוהה יותר מוצג לנו בעקרון ההלכתי של עשה דוחה לא תעשה, ביצוע מצווה חיובית דוחק הצידה את אי קיום מצווה אוסרת (מהר"ל בחידושי אגדות, מכות כג:). למשל, הצירוף של ציצית ושעטנז, תערובת של צמר ופשתן (דברים כב:יא-יב) מלמד שהגשמה החיובית של ציצית יכולה לכלול אפילו עירוב שעטנז שאיסורה יידחה (יבמות ג:-ד.).

248 המצוות החיוביות מתקיימות באהבתו לה' המושתתת על אהבה, אהבה שיש לה השפעה מרחיבה. אהבה מניעה אדם לפעול כדי לכבד את ה'. זאת בניגוד להתנזרות מ-365 המצוות השליליות שהיא הדגמה של יראה שיש לה אפקט כיווץ. זה מקדם את כבוד השמים באמצעות הימנעות מחטא על ידי חוסר פעילות לא לבצע חטא שלילי (פחד יצחק, שבת, ב).

 

 

נוצרנו בצלם אלה-ים. האנטומיה האנושית מחולקת ל-248 איברים שמתואמים ל-248 עשה. 248 אלה מתייחסים להרכבו הביולוגי. ה"מכונה של האדם" הנקראת הגוף נועדה להגשים את הרצון האלו-הי. כתוצאה מכך 248 איבריו זועקים מדי יום, עשה אותנו שתחיה בזכותנו ותאריך ימים, ודא שאתה משתמש בנו על מנת שתחיה בזכותנו ותאריך את ימיך. (מדרש תנחומא, כי תצא, ב).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *