לתרומות לחץ כאן

טעם איסור מוקצה

שאלה:

שלום,
בהקדמה הקצרה של המשנ"ב לסימן שח, הוא מביא את טעמו של הראב"ד שהוא גדר להוצאה , שאם נתיר לטלטל כל דבר, יבוא על ידי זה גם להוציא מרשות היחיד לרשות הרבים. ולכאורה יש לשאול מה מיוחד בכלים אלו דווקא שנאסור לטלטל משאר כלים או מאכלים מותרים, הרי אדם יכול להוציא כל חפץ מרשות לרשות, ואף לטעם זה היינו אמורים לאסור לטלטל גם כלי היתר ומאכלים מחשש שמא יבוא אדם להוציאם מרשות לרשות ( ורש"י במסכת ביצה אומר שזו גזירה שאין רוב הציבור יכול לעמוד בה) שזה לא כ"כ ברור , זוהי גזירה שאף אחד לא יוכל לעמוד בה , אם לא יתירו לטלטל כל דבר בשבת אז אין שום קיום , והרי וחי בהם.

תשובה:

נתקיים בך שאלת חכם חצי תשובה, כלומר, ציינת בתוך דבריך לרש"י שמשיב על שאלתך. טעם האסיור שלא יבוא לאסיור הוצאה, אמנם לא נוכל בגלל טעם זה לאסור טלטול כל חפץ שהוא, כי אם כך השבת תהפך לדבר שאי אפשר להתקיים בו, ולכן אסרו רק טלטול חפצים שבלאו הכי לא יכולים לבוא לשימוש בשבת מסיבות אחרות. אז נכון, זה לא ימנע את החש לגמרי, אבל יפחית אותו במידה רבה, וגם יצור סוג של תזכורת גם לגבי החפצים המותרים.

קיץ טוב ובריא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל