לתרומות לחץ כאן

האמונה בי"ג עיקרי אמונה

שאלה:

שלום
כבר זמן רב איני מבין את ההוכחה לי"ג עיקרים, אבקש אם תוכלו בבקשה לעזור לי.
1.
'הוא לבדו עשה עושה ויעשה לכל המעשים',
מהי ההוכחה ה-שכלית לכך. הרי אני לכאו' רואה שאני ואחרים עושים דברים .
2
'לו לבדו ראוי להתפלל ואין ראוי להתפלל לזולתו',
אולי מסר את העולם ליד המלאכים, (והרי כך מנהגו של כל מלך, וזה ג"כ משום כבודו).
3
'שכל דברי נביאים אמת' אולי הוסיפו הנביאים מדעתם, או אנשים אחרים בספרם.
4
'שנבואת משה רבנו וכו' אבל לנביאים לקודמים לפניו ולבאים אחריו',
איך זה מוכח, .
5
'שכל התורה המצויה עתה בידינו היא הנתונה וכו"
אולי יש שהוסיפו מדעתם.
6
'לא תהא מוחלפת' אולי יתגלה עוד הפעם ויתן תורה חדשה (ועוד שאמרו ז"ל שלאחר ביאת המשיח יהיה מותר בשר חזיר.)
7
'ביאת המשיח' איפה זה כתוב בתנ"ך, והאיך זה מוכח שכלית.
8
תחית המתים' אותו שאלה.
9
אומרים שה' הוא 'טוב ומטיב' היאך זה מוכח שכלית.
10.
'אמונת חז"ל'
זהו הדבר הכי קשה לי,
אמת שחייבים ביאור לתושב"כ. אבל מי אומר שהפי' הזה הוא אמת.
ו2 מדוע אנו מחוייבים לשמוע בדברי חכמים, (הרי הפי' הפשוט בפסוק 'ועשית ככל אשר יורוך' ,אינו בשביל זה.
סליחה על האריכות, ותודה רבה רבה על האתר הנפלא הזה.

תשובה:

שלום וברכה

לגבי רוב שאלותיך התשובה היא אחת, לא כל דבר בפני עצמו ניתן וצריך להוכיח לוגית, אלא שאחרי שנצליח להוכיח שיש בורא לעולם, שהתורה שבידינו היא זו שמסורה לנו ממנו ושדברי חכמים אמת, ממילא נדע שכל מה שנכלל בכל זה אף הוא אמת מוחלטת.

למשל, האמונה בתחיית המתים רמוזה בתורה עצמה, לפי פרשנות חז"ל, כמו שאמרו בגמרא במסכת סנהדרין דף צ עמוד ב: "מניין לתחיית המתים מן התורה – שנאמר ונתתם ממנו [את] תרומת ה' לאהרן הכהן, וכי אהרן לעולם קיים? והלא לא נכנס לארץ ישראל, שנותנין לו תרומה. אלא, מלמד שעתיד לחיות, וישראל נותנין לו תרומה – מכאן לתחיית המתים מן התורה". וכן אמרו בילקוט שמעוני פרשת וזאת הברכה רמז תתקנד: "מר זוטרא בר טוביה אמר, מנין לתחיית המתים מן התורה שנאמר יחי ראובן ואל ימות, יחי ראובן בעולם הזה ואל ימות לעולם הבא". 

כך גם בנושא התפילה, האמנת הייחוד היא אחת המצוות התמידיות שמסורות לנו מדברי חכמים ובכללה האיסור להתפלל לזולתו. ובודאי כך לגבי ביאת המשיח שענינו רמוז באין ספור מקומות בנביאים, אך שוב, ללא פרשנות חז"ל לא נגלה זאת. וכן שאר הדברים שציינת.

לכן, הבקשה להוכחות לוגיות חייב להיות בעקרונות שמחייבים ממילא גם את כל המבואר בהם וכל הנגזר מהם.

לגבי השאלה כיצד נדע שדברי חכמים אמת, יש ראשית לכל עיקרון בסיסי, התורה עצמה מחייבת לשמוע בקול דברי חכמים במצות לא תסור, כך שהקב"ה בכבודו ובעצמו עצם רצונו הוא שנקבל דבריהם. הטיעון הקצר שלך שהפסוק אינו מדבר על כל דברי חז"ל אינו רלוונטי לשאלתך, כי גם אם זה נאמר ביחס למה שנדרש בי"ג מידות בביאור המקראות נתון בעצם לפרשנות חז"ל ככל שהיא עשויה להיות מעורבת בשכל אנושי, ובהכרח התורה לא חששה לכך. כמובן זה מחייב מסורת, מחייב אמונה של כלל ציבור הת"ח באותם אנשים, זה מחייב היצמדות לכללי פסיקה, אבל עצם העיקרון הוא עצמו רצון התורה. מעבר לציווי של לא תסור, גם התורה עצמה מחייבת שתהיה לה פרשנות מדברי חכמים, שכן היא כלל לא מובנת בלי פרשנותם, התורה בעצם ניתנה באופן מעורפל לכתחילה כדי שנזדקק לחכמים. מה הם תפילין בתורה? מה צורתם? מה כתוב בהם? וכן על זה הדרך כמעט בכל מצוה שהיא.

[אגב ראה ס' החינוך בביאור מצות לא תסור הגדרה מדהימה, לדבריו שם, מה שציוו עלינו שלמוע בקול דברי חכמים אפילו על שמאל שהוא ימין, הכוונה שאף אם יטעו רצון התורה שנשמע להם כי בסופו של דבר כך נהיה יותר קרובים לרצון ה' מאשר אם נפעל לפי שכלנו, שאז ודאי נטעה הרבה יותר, ולכן גם לכתחילה כך הוא הרצון. והנושא הזה מסביר מאוד את ענין אלו ואלו דברי אלוקים חיים ואת המעשה בתנורו של עכנאי שם באופן מובהק ההכרעה להלכה אינה כפי שנשמע משמים על ידי בת קול, וזה בסדר וכך צריך להיות].

נקודה שניה, צריך לדעת שכל הדברים העקרוניים בחז"ל, לא התחדשו במרוצת הדורות אלא ניתנו במסורת ממשה רבינו. המחלוקות וההרחבות הם רק בפרטים הקטנים. שום נושא עקרוני, בודאי לא ביסודות הדת, אבל גם לא בביאור עניני המצוות, לא התחדש במשך הדורות. וזו נקודה מאוד חשובה. ככל שזה מוכרז כך, לעולם לא היה ניתן להמציא להוסיף או לגרוע בכל הענין הזה. מוכרז שהכל מפורסם ובא במסורת הידוע לכל כללות העם.

וראה עוד קונטרס דברי סופרי לרב וסרמן, שהחובה לשמוע בקול דברי חז"ל היא סברא פשוטה וסברא מחייבת מדאורייתא, שכן בכל תחומי החיים אנחנו נשמעים למומחים. ועוד יש להאריך ולהרחיב בכל הענין.

אני ממליץ באופן כללי ללמוד את הספר תורה שבעל פה של הרב יהושע ענבל.

לאוהבי הידע הקדום יותר מומלץ מאוד הספר כוזרי שני של רבי דוד ניטו שכל ענינו ביסוס האמונה בתורה שבעל פה.

מומלץ עד מאוד לכל יהודי שני הספרים – שפתי חיים אמונה ובחירה ואמונה והשגחה של הרב פרידלנדר שמרחיב בכל הנושא של השגחת ה' ענינה ומקורותיה, ובכל הנושא של אלו ואלו דברי אלוקים חיים ויסוד דברי חז"ל.

ברכה והצלחה ושבת שלום.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לשואל הנכבד. לדעתי לא צריך להוכיח את הכל. מספיק להוכיח דבר אחד. שהתורה אמת. ברגע שהוכחנו את זה הרי שכל השאר זה אמיתי כי זה כתוב בתורה.

    לרבנים החשובים שליט"א. בקשר לחינוך איך הוא יסביר את כל מסכת הוריות? את קרבן חטאת הקהל? אם כל מה שב"ד קבעו מתקבל להלכה הרי שהם אף פעם לא טועים!

  2. יש כללים בנושא של ככל אשר יורוך, יש טעות בדבר משנה וכו', לפעמים מחייבים את הדיין אף לשלם מה שהזיק בפסיקתו השגויה. אני מדבר על מה שנכון על פי כל כללי הפסיקה אלא שעדיין יש לנו שאלה שמעורבת כאן דעה אנושית ומי אמר לנו שזה לרצון ה'. זה נושא אחר לחלוטין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל