לתרומות לחץ כאן

שיטת המזומנים – גור

שאלה:

אני רוצה לדעת מה שיטת הלימוד של חסידי גור הנקראת "מזומנים". אתם יכולים להגיד לי איך לומדים הכל בעל פה? איך עושים זה בפירוט?

תשובה:

הרעיון של לימוד המזומנים הוא כך: 

קשה מאוד לזכור חומר לאורך זמן, בודאי ממש שקלא וטריא ומהלך של סוגיה, ועוד יותר כשמגיעים לכמויות גדולות של שלוש ארבע מסכתות, אתה כבר עובר הלאה וזוכר יותר ויותר באופן כללי ומעומעם. השיטה היא ללמוד סוגיה, לתמצת אותה, לסדר אותה, לסכם אותה ואת המסקנות שלה (כולל מה הבנו בהו"א ומה השתנה לסיום) ולשנן את הסיכום הזה. בצורה כזאת אפשר לתמצת דף גמרא בשלוש ארבע דקות [אם אתה יודע לתמצת ולגעת בעיקר הנקודה], וכך יכולים חברותא להתיישב ללימוד של שעתיים של התימצות, ולסיים מסכת. הם לא חייבים להתיישב, הם יכולים גם לשבת בחדר אוכל, לנסוע באוטובוס, לעשות הליכות ולהמשיך ללמוד. כך בידך לחזור כל יום על תימצות של מסכת שלמה! וככל שתחזור על התימצות זה יותר כך תשלוט ביותר מסכתות בסגנון זה.

חשוב לי רק מאוד להדגיש, שיטה זו יעילה מאוד כדי לזכור באופן בקיאותי מאוד דפים רבים, אבל היא לא תחליף לעצם הלימוד העיוני הנדרש. כלומר מי שילמד כל היום רק מזומנים ישאר מאוד שטחי עם ידע ממש בסיסי בלי הבנת הסברות הדברים העומק הרוחב והמשמעות. לכן צריך לדעת לתת לזה את המסגרת הראויה ויחד עם זה להתקדם תמיד במסכת העכשוית בשיטת הלימוד המסורה לנו מדור דור.

בהצלחה רבה מאוד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל