לתרומות לחץ כאן

האם יש תשובה לגוים

שאלה:

ראיתי בתנחומא האזינו (ד) ש"אם עושים תשובה נושא להם פנים יכול לכל תלמוד לומר אליך לישראל ולא לאומה אחרת", ותמהתי וכי ה' לא מקבל תשובת הגוים? רציתי על כך תשובה, חשבתי על כמה תשובות אכתוב כאן לתועלת מי שירצה , עכ"פ רציתי התיחסות מרב שיודע יותר ממני על זה.
1.אפשר שלא עוזרים להם לחזור בתשובה אך לישראל עוזרים (בתנאי שלא אומר אחטא ואשוב).
2.אפשר שמקבלין תשובתן אך אין להם נשיאת פנים וזאת ע"פ תניא אגרת התשובה פ"ב שכתב שהתשובה מוחקת לאדם העבירה אך עדיין נשאר קצת זיכרון וכדי להראות לפני ה' ושישא לנו פנים הוא ע"י קרבן ולאומות אין קרבן רק לישראל ,ואולי ע"י שישראל מקריבין 70 פרים בחג זה מועיל גם להם. אמנם אחר בית המקדש שאין לנו קרבנות יש תקנה רק ביסורים או צומות או צדקה ושאר סגולות כפי שכתוב בספרי מוסר. אמנם צ"ע כי מקבלים מן הגוים עולות ויש דעה בגמרא שאף שלמים ועוד א"כ מה ההבדל בין ישראל לגוים אם שניהם צריכים קרבנות וצ"ע (אם אפשר תשובה על כך).
3.גם בבית אלוקים למהבי"ט בשער התשובה פרק יג-ד כתב שלאומות לא מועיל תשובה אך אם נדייק בדבריו נראה שכתב זאת רק כדוגמת אנשי נינוה שלא התחרטו באמת (כפי שמבאר שם) וחזרו רק מיראה ולא מאהבה אך אם גוי חוזר בתשובה מאהבה תשובתו מתקבלת. גם ברמ"ע מפאנו בספרו עשרה מאמרות חיקור דין ח"ב פי"א כתב שלא מועיל תשובה בגוים אך אם נדייק נראה שכתב שלגר תושב צריך יסורים ואז יש לו תיקון בנקל.

תשובה:

לכאורה הפשט הפשוט הוא שיש כידוע שני חלקים בענין התשובה, עצם זה שאדם מתקרב לקב"ה ומשנה את מעמדו האישי מרשע לצדיק, וענין זה מן הסתם נוהג בכל אדם, יהודי וגוי כאחד וכמו אצל בני נינוה, ויש בכך כדי להועיל לו כמובן כדי למנוע ממנו עונש ולבטל מעליו גזירה שנובעת מעצם מעמדו כרשע. והנקודה השניה שהקב"ה מכפר על חטאו ומהר את הפגם שעשה וכו', וכאילו לא חטא מעולם וזו מתנה טובה שנתן הקב"ה לישראל.

שבוע מבורך.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. קיבלתי את תשובתך אך עדיין קשה לי ולא מתיישב לי על הלב ,אם הגוי חוזר בתשובה מאהבתו את בוראו למה שהקב"ה לא ימחל לו על חטאו כאילו לא חטא מעולם?

  2. כשאדם חוטא במשהו הוא מקלקל, כלומר, מלבד מה שהכעיס את בוראו גם פעל רע, ועל זה צריך לכפר, לעם ישראל יש מתנה מיוחדת של תשובה שמטהרת ותקנת פגמים. ואם נשתמש במילותיו של רבי אברהם בן הרמב"ם יש סליחה ושי מחילה, וזה שני דברים שונים וכאמור. האריכו בזה הרבה הנפש החיים והמהר"ל בנתיב התשובה, הדברים עמוקים אבל זה העיקרון.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל