לתרומות לחץ כאן

כשרות צבע לתפילין / כלים תחת המיטה בלילה

שאלה:

שלום וברכה לרב,

א) יש לי חלק קטן ברצועה של התפילין שהוא בצבע לבן, זה ניכר גם מרחוק אם אני מתבונן בדיוק במקום שהוא נמצא, אפילו שזה קטן, יש לי כאן טוש שחור בבית אבל אני לא יודע אם הוא כשר או לא, יש לציין שאני לא בארץ ואין לי להשיג כשר וודאי, מה לעשות?

ב) במידה ואני צריך לצבוע בכל זאת את התפילין, אני צריך להגיד לפני הצביעה ״לשם קדושת תפילין״ וזהו לצבוע ונגמר?

ג) במהלך פסח שמתי את הכלים שהם חמץ מתחת למיטה ולא ידעתי שאסור לשים מתחת למיטה שזה מטמא, רוב הכלים היו אבל בתוך שקית גם, אולי קצת בצבצו בקצה השקית, האם זה אוסר את הכלים להשתמש בהם והאוכל שיבושל בהם יהיה בו קצת טומאה?

ד) זה בסדר שאני מבשל תפוחי אדמה שהיו כאן בבעלות המשפחה שלי בפסח? אני יודע שתפוחי אדמה זה לא חמץ אבל המשפחה קנו אותם בשביל להכין בפסח בכלים חמץ שלהם וזה נשאר גם עד עכשיו, האם בסדר שאני מבשל אותם? אין לזה קשר לחמץ שעבר עליו הפסח נכון?

תשובה:

1. צבע התפילין אסור שיהיה נעשה מדבר טמא שאסור באכילה, אבל הוא אינו צריך להעשות בדוקא מצבע שנעשה לשם תפילין, לכן כל צבע שעשוי מחומרים כימיים שאינם עשויים מן החי או מערלה ושביעית וכדומה – מותרים, וכמדומה שצבע סטנדרטי בשוק לא נעשה מחומרי מאכל.

לפני הצביעה יש לומר לשם קדושת תפילין.

2. בענין זה של כלים תחת המיטה נחלקו הדעות: בס’ מילי דחסידותא סי’ תנח כתב, שהואיל ולא מצינו שהחמירו בענין זה אלא לגבי מאכלים, ניתן להניח שרוח רעה אינה שורה על כלים ומותר להניחם תחת המיטה. אולם, בס’ מיכלא דאסוותא דף כח אות כג כתב בשם רבינו גרשום שאין להניח כלים תחת המיטה, וע”ע מה שכתבו בזה בשו”ת קנין תורה ח”ב סי’ כא, ושו”ת רבבות אפרים ח”ד. ובכל מקרה אחר שזה נעשה אין לחשוש לדעת המחמירים.

3. אין שום בעיה לבשל את התפוחי אדמה הללו.

ברכה והצלחה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. שלום וברכה לרב,
    במידה ואני לא יכול לדעת אם הצבע עשוי מהחי וכל מה שרשמת או מחומרים מותרים, האם להקל ולצבוע בכל זאת ולסמוך שהסיכוי שזה נעשה מחומרים אסורים הוא נמוך?

  2. שלום שוב לרב,
    קניתי צבע שנחשב טוב מאוד ושמתאים להרבה דברים ושהגעתי הביתה זה לא צבע את התפילין בכלל, אני צריך עכשיו ללכת לקניון שוב ולקניות טוש אחר וכל פעם עוד טוש עד שאני אמצא אחד שיצבע? או להניח תפילין בכל זאת ולברך בלי שם ומלכות או בלי לברך בכלל? הלוואי שהייתי יכול לשלוח לכאן תמונה שהרב היה מבין איך זה נראה, אני לא בטוח כל כך אם אני מגזים או שבאמת יש בעיה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל