לתרומות לחץ כאן

מתי החתן יכול להקריא דברים לכלה תחת החופה?

שאלה:

שלום רב לרב,
אני וארוסתי מרכיבים את טקס החופה ואנחנו רוצים לדבר אחד לשניה במעמד החופה בנוסף. שאלתי היא, האם יש שלב שבו זה בעייתי? הבנתי שלאחר שהרב מברך על היין ועל הארוסות צריך להגיע שלב הקידושין ולא רצוי להכניס קטעים בין לבין, אך בהמון חופות שראיתי הרב מפטפט על דברים שוליים כמו איפה הטבעות ומדבר עם העדים ושווה פרוטה וכדומה..
שאלתי היא, האם בסדר שלאחר ברכות הרב ולפני שאני מקדש את אשתי בטבעת ו'הרי את מקודשת לי', האם בסדר לקחת רגע ולהגיד לה דברים יפים שכתבתי מבעוד מועד, וישר לאחר מכן לקדשה?
תודה רבה על המענה

תשובה:

שלום רב,

לצעשה הנושא הוא האם ברכת האירוסין זה ברכה על הקידושין עצמן או שזה ברכת השבח, יש בזה מחלוקת ראשונים בין הרמב"ם לרא"ש. ולכתחילה ודאי שאסור להפסיק בדיבור בין הברכה לבין הקידושין. לפי הרמב"ם זה בהחלט יכול להיות גם מעכב. הסיבה שאתה רואה שהמקדש "מפטפט" עם העדים "סתם" אם זה שווה פרוטה וכד'. זה בענייני הקידושין ולכן זה לא נחשב להפסק. זה בעצם חלק מהקידושין שהם רואים שזה שווה פרוטה ובזה הוא מקדשה. אבל הדברים היפים שאתה הכנת לומר לה תחת החופה אני בספק גדול אם זה חשב מענייני הקידושין, אני מניח שזה יותר באופן כללי על המעמד על הבחירה שלך בה, על האיחולים העתידיים וכד'. זה לא בהכרח מענייני הקידושין באופן שלא יהיה הפסק. לכן אני מציע שאולי תאמר לה את הדברים הללו בדיוק לפי שמתחילים את הטקס, כלומר, בדיוק לפני הברכות זה נראה לי הזמן הכי ראוי ומתאים.

הרבה מזל טוב!

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. מחילה על ההתערבות, אבל לי הקטן נראה שהצורה לעשות חופה היא הצורה שכל כלל ישראל עושה כבר אלפיים שנה ללא שינוי. זה גם דבר מתמיה, ומעבר לכך זה גם עלול לגלוש לדברי חיבה ברבים. הזמן המתאים, לדעתי העניה, במידה ועושים חדר יחוד שם ואם לא אז כשחוזרים הביתה. לילה ארוך לפניכם. רק אתה והיא. שם יש את הזמן והפרטיות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל