שאלה:
שלום, התחתנו לפני למעלה מ 10 שנים עם רב שהיה פסול מלחתן ע"י הרבנות, במהלך כתיבת הכתובה הרב לא שאל אותי כמה כסף ברצוני לשים בכתובה וכתב את הסכום על דעת עצמו ובנוסף הוא לא חתם על הכתובה אלא נתן לחתום לרב אחר שלא בפנינו ושמעולם לא פגשנו אותו.
הרב גם פטר את אישתי מלהביא 2 עדים לרווקות והוא זה שחתם על רווקותה למרות שאין בניהם כל הכרות מוקדמת ובנוסף פטר אותה מהדרכת כלות.
לצערי כיום אנחנו עומדים בפני גירושין וברצוני לדעת האם הכתובה כשרה והאם יכולה להיות לכך השלכה על הגירושין שלנו ברבנות, תודה.
תשובה:
שלום רב,
השאלה המרכזית היא האם העדים החתומים על הכתובה חתמו בהוראתך, כלומר, אמרת להם לחתום, או שהרב קיבל איתך קנין בפניהם. אם כך, לכאורה הכתובה מחייבת. הרב פחות רלוונטי לכשרות הכתובה. מה שצריכים לבדוק הוא כאמור מי הם שני העדים החתומים שם, האם הם היו שם וחתמו או שמא אותו רב נוסף שחתם על הכתובה הוא גם א' העדים. אם כן, הכתובה פסולה משום שלא הוראתך לו לחתום והוא גם לא ראה שעשית קניין בפניו כדי שיחתום.