לתרומות לחץ כאן

חודש הכפול

הצטרפות לאלפי המנויים ולקבל את העלון חינם, לשלוח הערות או תגובות, נא ליצור קשר עם הרב יהושע אלט בכתובת [email protected]. העלון מתפרסם בשש יבשות וביותר מארבעים מדינות ברחבי תבל.

כדי לרכוש אחד מהספרים (באנגלית) של המחבר (עותק או ספר אלקטרוני) ולקבל אותו במשלוח עד דלת ביתך, אנא שלח דוא"ל לכתובת [email protected]  או בקר בכתובת https://amzn.to/3eyh5xP.

המחבר מרשה ומעודד לכל מי שרוצה להעתיק ולהפיץ את העלון לזכות את הרבים.

ר' אלט זכה ללמוד תחת הרה"ג מרדכי פרידלענדער זצ"ל והוסמך לרבנות על ידי הרה"ג זלמן נחמיה גולדברג זצ"ל. ר' אלט הוציא שבעה ספרים במגוון נושאים בעניעי יהדות ומחשבת ישראל. כתביו מופיעים באנגלית, אידיש, עברית, גרמנית וצרפתית.

חודש הכפול

 

נס פורים התרחש בשנה מעוברת באדר השני. הטור (אורח חיים, סימן תיז) מלמד ש-12 החודשים תואמים ל-12 השבטים. אם כך, למי מתאים אדר שני בשנה מעוברת (ירושלמי מגילה א:ה)?

אדר מתקשר עם יוסף. ואכן, אנו יודעים שהמזל של אדר הוא דגים, ויוסף דומה לדגים שאין להם עין הרע (ברכות נה:).

 

אנחנו יודעים שזה החודש היחיד שיכול להיות חודש מעובר (רמב"ם, הלכות קידוש החודש, ד:א). לכן אין זה מפתיע, כפי שמציין הקדושת לוי (פרשת שקלים, ד"ה טעם), שליוסף יש שני ילדים הדומים לשבטים כפי שכתוב "אפרים ומנשה כראובן ושמעון" (בראשית מח:ה). הם מתואמים עם שני אדרים (מהרש"א, סנהדרין יב., ד"ה זוג). כעת אנו יכולים להעריך את המילים שאמר יוסף על אפרים ומנשה "בני הם אשר נתן לי אלה-ים בזה", הם בניי אשר ה' נתן לי כאן (בראשית מח:ט), שכן יש לזה ערך מספרי של 12 המתייחס לחודש ה-12 שבו יכול להיות חודשיים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *