לתרומות לחץ כאן

התחייבות מחותנים בהוצאות החתונה

שאלה:

כבוד הרבנים שאלה נחוצה מאוד נוגע לרבים
שני מחותנים שהתנו ביניהם לחצות הוצאות החתונה חצי חצי נכלל הוצאות הדירה וליל החתונה
הסדר העולם שהדירה מסדרת הכלה
השאלה אם הכלה קנתה כל צרכי הדירה נכלל הרהיטים הכלים בהמטבח וכו' דירה נאה האם יש הזכות לצד החתן לטעון שההוצאות הם מרובים יותר ממה שחשבתי ואיני משלם חצי רק על מה שהוא רוצה
או היות שלא התנו קודם השידוך על מחיר וגם הכלה לא הפריזה על המדה כלום כפי משפחתה וחברותיה חייב צד החתן לשלם הכל כהותנה מתחלה
ואם בכלל אחר השידוך צד החתן רוצה לעכב קניית כמה דברים שאצל משפחת הכלה הוא רגיל היש יכולת בידו לעשות כן אחרי שהותנו חצי חצי
שאלה ב צד החתן אינם רוצים לשלם המנות בליל החתונה רק כמה שהוא רוצה וטוען שהוא אין לו רק מיעוט אנשים והמחותן יש לו משפחה גדולה ביותר וגם הרבה ידידים והותנו מתחלה חצי חצי האם יש לו הזכות שלא לשלם רק כמה שהוא רוצה
השאלה השלישית יש לחיים טישן בזמן הריקודים הצד החתן רוצים ליתן רק כך וכך וצד הכלה רוצים בהרחבה נורמלי מה הם התחייבות השותפות של מחותנים
היות שיש הרבה סיכסוכים נא לברר הדבר כשמלה ביתר ביאור ופרטי דינים
גם נכלל בהשאלה אם יש נפקא מינה אם הכלה הוא הראשונה במשפחה או העשירי וכדומה דהיינו אם צד החתן יאמרו אם ידענו מתחלה אז…אבל אם הכלה הוא כבר העשירית צד החתן היו יכולים לברר מכבר הנהגת צד הכלה אם זה משנה
ועוד היות שלא התנו צד החתן מתחלה שיש להם קמצנות ודברים שאינם רוצים רק אמרו בפה מלא חצי חצי חייבים הם על הכל
הדבר נחוץ מאוד להרבות שלום בעולם למען ידעו הדרך ילכו בה והמעשה אשר יעשון

תשובה:

שלום וברכה,

מחותנים שהתנו שמתחייבים חצי חצי בהוצאות החתונה ועשו קניין המועיל לחייב את הצדדים בהתחייבותם, או שצד אחד הוציא הוצאות עבור כלי בית או עבור הוצאות החתונה, אם הם הוציאו לפי המקובל במדינה – וכן לפי המקובל לאנשים ברמת חיים כזו, חייבים הצד השני לשאת בחצי מההוצאות, ואינם יכולים להיפטר בטענה שהם רוצים חתונה ברמה נמוכה מהמקובל, או שרוצים בית וכלי בית ברמה נמוכה. וכן אם הצדדים הם בעלי בתים עשירים, ולפי רמת החיים שלהם מקובל לעשות חתונת יוקרה, והסכימו הצדדים לשלם חצי חצי, חייבים הצדדים להשתתף בחצי בחתונה יוקרתית לפי הנהוג בקרב העשירים בעיר.

מחותנים שהתחייבו לשלם חצי חצי מהוצאות החתונה, חייבים לשלם חצי ולא יכולים להיפטר בטענה שהם הזמינו מעט אנשים והצד השני הזמין הרבה מוזמנים, וטענה זו היו צריכים להתנות בזמן שהתחייבו המחותנים.

בהצלחה.  

מקורות:

בשו"ע אבן העזר סימן נ ס"ג בני זוג שהסכימו לישא זה את זה ואחד הוציא הוצאות והשני ביטל את השידוך, חייב המבטל לשלם את כל מה שהוציא לפי המקובל באותה מדינה, כיון שהוציא על פיו, ולא יכול להיפטר שהוציא יותר ממה שצריך, כיון שהוציא לפי המקובל חייב המבטל לשלם את כל הוצאות שהצד השני הוציא. ומכאן יש ללמוד למחותנים שהתחייבו לשלם חצי חצי בהוצאות הנישואין, ההתחייבות חלה לפי המקובל באותה מדינה, ולפי רמת חיים של המחותנים, ואין אפשרות לצד אחד להפחית מהרמה שמקובל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל