לתרומות לחץ כאן

להחזיר חוב בתשלומים

שאלה:

מישהו שאני מכירה, חייב למעלה ממאה אלף למישהו. היהודי שגובה את הכסף מתנהג בצורה ברוטאלית, מאיים, ואפילו הפחיד עד כדי פחד מוות (בלי להגזים) את בעל החוב. אנחנו מנסים להשתיק אותו, להרגיע אותו ואמרנו לו שניתן את הכסף בקצב שנוכל.
אבל עכשיו בעל החוב קיבל סכום גדול, שאמנם לא מכסה את החוב, אבל בכל זאת זה רוב החוב, ברוך השם. אני רוצה להציע לבעל החוב שישלם לו בתשלומים כדי למשוך זמן. האם זה מותר?
אחרת הוא עלול שוב לאיים עליו.
ועוד בעיה קטנה, מן הסתם גם יאלץ לשקר שאין לו אפשרות לשלם בבת אחת.
הוא ואשתו לא בקו הבריאות! בע"ה ישועת השם כהרף עין.

תשובה:

שלום וברכה,

אם לבעל חוב יש אפשרות לכסות חלק גדול מהחוב חייב לשלם מיד ולא יכול לעכב את החוב. אלא שאם מדובר במלווה 'מסוכן' שמאיים ומפחיד, מותר להתנהג איתו בהתאם ולפרוס את הפירעון בתשלומים כדי שלא יחזור ויאיים שלא כדין, ובינתיים הלווה ינסה להשיג את שאר הכסף.

בהצלחה.

מקורות:

כתב הקצות החושן סימן עג ס"ק ט: "כתב כנסת הגדולה (הגה"ט אות ו') הקובע זמן לחבירו בזמנים מחולפים ובכל כך סחורה אינו יכול לסוף הזמנים לומר תפרע לי הכל, ואם עברו הזמנים ולא תבעו המלוה הלואתו אינו יכול לכופו ללוה [לפרוע] הלואתו בבת אחת אלא לזמנים מחולפים שיראו בעיני הב"ד, הר"ש יונה (שו"ת שי למורא) סימן ל"ד". והובא גם בהגהות רע"א חו"מ סימן עד. 

מדברי הכנה"ג נראה שאם המלווה לא תבע והלווה לא פרע, אינו יכול לתבוע את הכל בבת אחת, אלא יפרע לו בתשלומים כפי שיראה לעני בית דין. ולפ"ז אם יש ללוה את הכסף לפרוע ודאי שלא נותנים לו לפרוע בתשלומים. אלא שאם המלווה מתנהג שלא כהוגן, ניתן להמליץ לווה שיפרע בתשלומים. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל