שאלה:
בס״ד
שלום וברכה!
נשאלתי אמש :
בכתובה שלא כתבו בה התאריך רק שמות החתן והכלה,
והעדים חתמו עליה,
ואחרי כן בשעת החופה מילאו התאריך .
האם הכתובה כשרה ?!
(ראיתי שאם לא כתבו תאריך בכתובה שהיא כשרה שו״ת הר״ן התשב״ץ ובשו״ע חו״מ)
השאלה למעשה מה הדין ?!
נא לציין מקורות
בתודה מראש
יצחק אביי
ק״ק כתר תורה
ברוקלין ניו יורק יע״א
תשובה:
שלום רב,
עקרונית אכן כתובה בלי זמן היא כשרה שהרי פסק בשו"ע חו"מ סי' מג ששטר חוב בלי זמן כשר אלא שא"א לגבות ממשועבדים משום שלא יודעים את זמן החוב. וכך כתב גם בתשב"ץ ובר"ן שהבאת. וראה עוד בעזר מקודש מה שכתב בזה בתחילת סי' סו. ובפשטות מאחר שיש עדים בחופה היא יכולה לגבות עפ"י עדותם שזה היה בתאריך פלוני.
הבעיה היא שהוסיפו את התאריך לאחר חתימת העדים. בזה יכול להיות שהם פסלו את הכתובה. לכן מה שצריך לעשות זה שיחתמו ליד המקום של הזמן כדי לקיים את מה שהוסיפו לאחר החתימה.