לתרומות לחץ כאן

השקר של האתאיזם / האם יש סתירה בין תורה למדע?

שאלה:

שלום כבוד הרב,

כבר כתבתי מקודם מספר שאלות ושמח על הכוונתכם.

אני קורא תהילים, את התיקון הכללי, תפילות ותהילים לרפואה, פרנסה וזיווג, ולעילוי נשמות אהוביי שנפטרו, לאחרונה התחלתי גם לקרוא בספר דברים כי נאמר שיש בכך מעלה, וקורא גם מפעם לפעם משניות, משתדל להניח תפלין (עדיין לא רכשתי) ולעתים גם טלית כשמזדמן, הולך עם ציצית גופיה, וחובש כיפה בשבוע וקצת האחרונים מאז פטירת סבי (סבי נפטר ביום א' שעבר), משתדל לעתים לאחרונה להתפלל תפילת העמידה וטובל מפעם לפעם במקווה העירוני.

בימים האחרונים התחילו להופיע לי ספקות, אני תוהה ביני לבין עצמי האם אני נוהג בטיפשות בבהתקרבות שלי לקב"ה, בניסיון לפחות. האם אני שם את עצמי ללעג? הרי אני כל חיי גדלתי כיהודי אתאיסט, "מדעי" (הייתי חסיד המדע והאי אמונה דתית עוד מילדותי, מהאינציקלופדיות ומערוצי המדע ואפילו הייתי מתווכח עם מורי ומכרי מהיסודי עד לתיכון על הדתות והמדע – כלומר הייתי אפיקורס מלא). אינני בא מסביבה דתית (פרט שהגברתי בתיכון החילוני מחשבת ישראל ותושב"ע) והאם זה לא מאוחר לבחור בן 30 וקצת? לפעמים מופיע בי קול שיפוטי של לעג על עצמי בכך שאני מתפלל וקורא. גם בשנה שעברתי עשיתי את ניסיונות ההתקרבות האלה וחדלתי. איך עליי לנהוג הרב?

תודה.

תשובה:

שלום וברכה

ההיפך הגמור הוא הנכון, מי שחושב שיש משהו במדע הנוגד לתורה, טועה טעות מוחלטת! התורה היא דבר מדעי לחלוטין שמסתדר עם כל המחקר האמפירי הקיים כיום, ודוקא השערות המדע בדבר מקרו אבולוציה, מפץ גדול, רב יקום וכל שאר התיאוריות, הן אמונה אוילית חסרת בסיס בדבר שחסר כל רקע עובדתי מחקרי.

אני יודע שאני נשמע מוזר, אבל אני עומד מאחורי הדברים באופן מלא! לא אוכל להאריך כאן בענין כבד משקל ורחב זה, שכביכול מדענים רבים וחשובים טעו בו, אבל זה דבר ברור ומוכח, אתן רק כמה נקודות קטנות על קצה המזלג:

1. היום מוסכם על כל מדען מתחיל שהעולם אינו נצחי, כלומר הוא התחיל באיזו נקודת זמן, וכפי שאנו רואים שכל דבר בו יש לו תחילה וסוף. מכאן השאלה שאין לה כל תשובה בעולם המדע: מה היא הנקודה הראשונית וכיצד היא התהוותה?! מה גרם לה? כיצד היה בה את כל חומר הגלם לכל מה שהתהווה ממנה אחר כך שהוא עולם אדיר שלא ניתן לתאר את מורכבותו וסדרו המופלא, מספיק לקרוא רק על מורכבות עין אנושית או נימי הדם או כל פעולת גוף אחרת כדי להתפעם, בהכרח קיימת נקודה ראשונית שהכילה בכח את כל מה שיצא לפועל אחר כך, מה היווה אותה ומה נתן לה יכולת כזו? אין תשובה! אני אומר זאת אחרי בדיקת חומרים של המדענים הפיזיקאים הדגולים ביותר! 

2. האתאיזם מבוסס בעיקר על תפיסת האבולוציה. הרעיון של האבולוציה בנוי על כך שאנחנו רואים בטבע שינויים שונים של הסתגלות בעל חי וכדומה למקומו לפי צרכיו, זה נקרא מיקרו אבולוציה. אבל אין לא היה ולא יהיה שום סימן או עדות למאקרו אבולוציה. כלומר כיצד חומר דומם הופך לאנרטי ונעשה תא חי?! זו קפיצת מדרגה שאינה הגיונית ולא יכולה להיות באופן אבולוציוני טבעי! מעולם לא נמצא מימצא שיסביר את זה, זו סתם קביעה שרירותית שאין כל מחקר מדעי שעומד מאחוריה, והיא נשמע כמדע בדיוני.

3. האבולוציה בנויה על ההנחה של ברירת החזק, של הסתגלות טבעית לפי צורך. אולם, כאשר ננתח כיצד למשל זחל הצמיח כנפיים ונעשה ציפור, מדובר בתהליך שכולל מאות אלפי שנים של גידול כנף לא תכליתית, מכבידה ומסרבלת,. הרי לא בבת אחת צמחה הכנף והחלה לעוף! ממילא השאלה, מה גרם לכל התהליך הזה? הרי אין שום ברירה טבעית שתגרום לכל מצבי הביניים הללו! להיפך ההגיון של הברירה הטבעית היה אמור לכלות את בעלי האיברים הלא תכליתיים המסורבלים!

4. אבולוציה אקראית מחייבת אין ספור מפלצות לא תכליתיות, על כל מוצר תליתי יש אלפי תאונות עבודה, אין שום מאובן שכזה, לא נמצא מעולם מפלצת לא תכליתית משובשת.

5. ובעיני זו הטענה העיקרית, רק יש להעמיק בה! האבלוציה בנויה על רעיון חומרי לגמרי, של חומר דומם שמתפתח, אבל בכל אדם יש חלקים רוחניים מורגשים, כמו אהבה שנאה תודעה כעס אכזבה ועוד, איך ומנין התפתח הדבר הזה? איך גוש עפר מתחיל לחוות חוויות? יש שרצו לומר שבאמת אין דבר כזה, הכל פעולות מחשב שנראות בעינינו כחוויה, אלו הבלים שהרי אדם מגיב כל פעם אחרת, והוא לא רק פועל בדרך מסויימת כמו רובוט, אלא הוא חווה בחוש את כל מה שהוא עושה. זה מוכיח על מציאות רוחנית.

6. יש טועים לחשוב, שהמדע הוכיח שהעולם קדום מאוד, בן רבע מליארד שנים או שלוש מליארד שנים, ואילו התורה מדברת על כמה אלפי שנים בודדות. אלו הבלים… הקביעה למנין שנות העולם על פי ה"מדע" בנויה על הנחה פילוסופית מקדימה, לא מדעית, ההנחה היא שהוא נעשה מעצמו… עכשיו נעשה חשבון כמה זמן לפי התיאוריה, השוב לא מדעית, אלא הפילוסופית – של השערת האבולוציה, יקח לעולם להעשות מעצמו – כמה מליארדי שנים. אבל אם יש בורא לעולם והוא לא נעשה מעצמו, הוא יכול לעשות מה שהוא רוצה! הוא ברא עולם שלם לא עולם בתהליך, לפי האמונה הזו, גם המדע מסכים שאין כל מניעה לומר שהעולם הוא בן כמה אלפי שנים בלבד!

יש עוד הרבה מה להאריך זה רק בכמה נקודות, להראות לך שאין מדע שסותר לתורה, בכל הנקודות של מחקר הטבע התורה מסתדרת מצויין, התורה סותר לפילוסופיה ולאומנה האתאיסטית, אך לא למדע!

לא ניתן להבין הכל כל כך בקצרה, אתה יכול לפנות לאירגון ערכים ללכת למינריון וללמוד הכל לעומק, אבל מה שכתבתי אם תתעמק בו זה קצת יספיק להבין את העיקרון.

בהצלחה רבה בדרכך החדשה. 

לגבי התפילין אני מבקש שוב, תן לי לעזור לך! יש גם גמחי"ם שמשאילים חינם עד שתסתדר, חבל להפסיד ימים בלי תפילין, זו מצוה מאוד מיוחדת.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. בקשר לגיל העולם. אם העולם הוא "רק" בן רבע מליארד שנים, ולפי אחוזי הילודה אוכלוסית העולם גדלה "רק" שני אחוז לעשר שנה (הקישור למטה מצביע על ריבוי טבעי גדול מכך) כמה אנשים היו אמורים לאכלס את כדור הארץ כיום – מאתים חמישים מליון שנה אחרי הזוג הראשון? אפה הם? איך זה יתכן שאוכלוסית העולם עומדת "רק" על 8-9 מליארד? (לפי נתונים "ויקפדיה – דמוגרופיה של העולם" בקישור https://he.m.wikipedia.org/wiki/%D7%93%D7%9E%D7%95%D7%92%D7%A8%D7%A4%D7%99%D7%94_%D7%A9%D7%9C_%D7%94%D7%A2%D7%95%D7%9C%D7%9D

  2. אמת, אף כי יהיה מי שיטען שהיו כל הזמן מלחמות ומגיפות, אבל זה גם נכון, כמו כן כמובן מי שטוען לעולם קדמון כל כך לא סבור שהאנושות התחילה אז אלא כאחד השלבים המאוחרים של ההתפתחות.

  3. כבוד הרב, גם אם (לחסור דעתם) האנושות התחילה כמה אלפי שנים אחרי, עדיין "לטענתם" מדובר בכמה מליונים, עדיין חסרים אנשים על הגלובוס. וגם אם מחלות מגיפות ומלחמות "קיזזו" – איפה העצמות של אותם ש"התקזזו"?
    נקודה נוספת, כשעדיין האמינו שהעולם קדמון ברגע שגילו שזה התחיל בנקודת זמן מסויימת הרי שהתקזזו אינספור שנים. כך שכעת כל הוויכוח הוא רק על זמן מאוד מועט. ס"ה כמה מליארדים. אז מה ההגיון להתעקש על תקופה כזאת ולמצא תירוצים והסברים איך זה "התפוצץ" ונוצר עולם. (אישית, עוד לא הכרתי פצצה שבונה דברים. מאז שאני עוקב בכמה עשרות שנים האחרונות פיצוצים רק מחריבים דברים) לפני מליארד שנה במקום "לקזז" עוד כמה שנים בודדות ולהבין שמדובר ס"ה על קרוב לשש אלף?
    אה, בגלל שאם העולם נוצר ע"י בורא אז כנראה שהיתה לו מטרה כלשהיא בבריאה וזה כבר מחייב אותנו במשהו. אז עדיף כבר לעצום עיניים ולהתחפר מתחת למעטה האבולציה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל