לתרומות לחץ כאן

למה המחלות באות לאדם?

שאלה:

שלום. איך מסבירים לאימי שאינה שומרת מצוות שהמחלות שבאים עליה או על כל אדם אחר, הם כתוצאה ישירה מהחטאים שאנו עושים כגון חילולי שבת או אכילת בשר ועוף טרף. אמרתי לה את זה ואז היא אמרה.. אז איך ייתכן שכל כך הרבה חרדים ודתיים חולים במחלות כל כך קשות למרות שהם שומרי מצוות? ואיך יתכן שישנם אנשים או אפילו ילדים עם מוגבלויות פיסיות כל כך חמורות מלידה והם אפילו לא התחילו לחטוא? אמרתי לה שכל זה יתכן גם מחטאים בגלגולים אחרים. אז בזה היא למעשה מתרצת שאי אפשר לדעת על מה הקב"ה מעניש ושלא יעזור כלום וגם אם תחטא או גם אם לא תחטא היא חסרת אונים כי הקב"ה מעניש ואי אפשר לדעת על מה כל העונשים האלה אז לא משנה אם היא תחלל שבת או לא תאכל בשר כשר כי ה' בסוף יעניש גם ללא ידיעה כלל על מה כל העונשים והמחלות. כמו כן דיברנו על כך שכשמלאך המוות מקבל רשות מהקב"ה לפעול ולהמית בני האדם, הוא אינו מבדיל בין צדיק ורשע אז מה הטעם בכלל לשמור מצוות ולעשות הטוב בעיני ה' – אם בסוף יהיה איזה אירוע / מגפה / מלחמה וכו' שהשטן הורג כל מי שהוא יכול ולא מבדיל בין צדיק לרשע? במילים אחרות אדם יכול להיות מקיים מצוות בלב שלם ומנסה תמיד לעשות רצון ה' ואז יום בהיר אחד השטן מקבל רשות מה' להזיק ולהמית אנשים ולא יבדיל בין צדיק לרשע. על זה אני מדבר עם אימי ואיני יודע מה לענות לה. אשמח לשמוע דעתך

תשובה:

שלום וברכה

למעשה יש כאן טעות בכל הגישה לענין.

אין ספק שאנחנו לא יודעים חשבונות שמים, ולא יודעים לומר מה אדם קיבל כעונש על מה, אנחנו רק יודעים ומאמינים בשני דברים: אחד שהתורה אמת ויש לקיימה ללא כל קשר לנושא של שכר ועונש. 2. שיש שכר ועונש ודין מדוקדק מאוד! מתי אדם יקבל שכר על מצוותיו ועונש על עברותיו ומה יקבל, רק אלוקים יודע! ירמיה הנביא כבר שאל מפני מה דרך רשעים צלחה, צדיק ורע לו רשע וטוב לו, והשיבו, כאן בצדיק גמור כאן בצדיק שאינו גמור, כאן ברשע גמור כאן ברשע שאינו גמור. וכפי שהסביר זאת הרמב"ן בשער הגמול, הכוונה היא כך, שלפעמים הקב"ה מעניש את הצדיקים בעולם הזה על מיעוט עוונותיהם, כדי שיבואו זכים ונקיים לחיי העולם הבא, וזו טובה גדולה עבורם, כי השכר והעונש בעולם הבא הם לאין ערוך יותר משמעותיים ממה שניתן לקבל כאן בעולם הזה לטוב ולמוטב. השכר בעולם הבא גדול הרבה יותר והעונש עצום הרבה יותר, ובעולם הזה הכל יחסית מועט. וכן הקב"ה לפעמים נותן עונש לרשעים, שיקבלו את שכר מיעוט מצוותיהם בעולם הזה, וכך לא יזכו לחיי העולם הבא. ואין לשאול שזה לא הוגן… שכן בסופו של דבר, יש רעיון כזה שאדם בוחר את הגן עדן שלו… ומי שכל שאיפותיו הם חיי העולם הזה, אז דין הוא שיקבל שכרו כאן.

לכן, הדיון על מחלה כזו אחרת ממה היא באה אינו רלוונטי, זה לא התפקיד שלנו, אבל לעשות את הטוב והישר בעיני ה', זה ודאי חובה גמורה.

בשורות טובות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל