לתרומות לחץ כאן

תפילה על דבר שלא בדרך הטבע / מלחמת היצר בקדושת הברית

שאלה:

אחד מבני משפחתי נכה בצורה חמורה, ולא יכול להתחתן, וקשה לו מאוד עם יצר המין, ויש לו סבל גדול מזה.
הוא לוקח תרופה שגורמת שלא יהיה הורמונים גבריים ("סירוס כימי" זה מכונה), אך זה עוזר רק חלקי. (כמו כן, יש טיפולים נסיוניים של "גריה מוחית" שאולי יכולים לעשות זאת, ואם לא יהיה פיתרון, ינסה אותם)
בנתיים הוא מרבה מאוד בתפילה לה' ונותן הרבה צדקה שיסיר ממנו לגמרי יצר זה. הוא גם פנה לצדיק ו"גדול" מפורסם מאוד, והלה ברך בכל כוחו, ובמילים מאוד "חזקות" שה' יעשה זאת.
בכל אופן, הוא שמע על העניין של איסור "תפילה על הנס", ושאל האם מה שמתפלל זה נחשב "תפילה על הנס" שאסור להתפלל?
ואולי באמת, התפילה כאן צריכה להיות בנוסח "שהתרופותהטיפולים יעזרו להעלים את היצר" וכו', שאז זה פחות גדר של "תפילה על נס"?

בשולי השאלה: נתקלתי לאחרונה בסיפור (מוסמך כנראה) על הרב שטיינמן – שהרב שטיינמן לא היה מברך על בשמים בהבדלה, כי לא היה לו חוש ריח. וזה לאחר שבגיל 40, בהיותו בשוויץ והיה נתקל הרבה פעמים בריח מהכנסיות, הרבה להתפלל לה' בחוזק ימים ארוכים שיסיר ממנו את חוש הריח. והשאלה באמת, כיצד יכל להתפלל על כך, אע"פ שזה לכאורה "תפילה נגד הטבע"…
(אמנם ראיתי שאדם גדול יכול להתפלל על נס. אז אולי לכן הרב שטיינמן סבר שהוא יכול. מצד שני, אולי גם כאן – מאחר ואדם גדול ברך "בכל כוחו", אפשר להתפלל שברכתו תתקיים במהרה)..

תשובה:

שלום וברכה

קראתי בצער את הסבל והנסיונות שבן משפחתך עובר, אינני מכיר את הסיפור שסיפרת על הרב שטיינמן, אבל הסברא נותנת שככל שהתפילה היא כדי להמנע מאיסור ולהתגבר על היצר, מותר להתפלל, הרי המטרה היא לקיים רצון ה'! במקביל יש לדבר איכשהוא עם אותו בן המשפחה באופן שמעט ירגיע אותו מהענין, כלומר, ודאי חובתו להשתדל מאוד בהמנעות מאיסור וטוב שהוא מטפל בעצמו, אבל העיסוק יותר מידי בנושא זה לא כדאי משתי סיבות: 1. ככל שחושבים על זה יותר ועוסקים בזה יותר זה רק מתגבר… הוא מתחיל לפתח תסביך בענין הזה וכו'. 2. באיזה שהוא מקום העיסוק המופרז מכניס את כל הראש לזה, ואז במקום לעסוק בשמחה וברוגע בתורה, הוא כל הזמן עם הראש בבוץ וברפש… זה לא חיים רוחניים ולא חיים בכלל… יש להסביר לו שמשתדלים לשמור על העיניים, לא לראות סרטים אסורים ואינטרנט שאינו מסונן, ויש לעסוק בתורה שהיא מקדשת את האדם, ומעבר לכך לא לעסוק בנושא, ואם חלילה קרה שנכשלים, לא מתיאשים מסיחים דעת וממשיכים, בקיצור משתדלים באופן בריא ונורמלי ולא משקיעים בזה את הראש, קרה, קרה…

בשורות טובות ורק שמחות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל