לתרומות לחץ כאן

כיבוד אב ואם – אב שמתנהג בצורה קשה

שאלה:

הרב, יש לי בעיה גדולה שנוגעת לכיבוד אב ואם,
אני לא חיה עם אבא שלי מגיל 3, מעולם לא גידל אותי ולא אכפת לו ממני. בתור ילדה הייתי מגיעה אליו לחופשות, תמיד הוריד והשפיל אותי, מעולם לא שמעתי ממנו מילה טובה, רק העלבות ופגיעות.
כשגדלתי חזרתי בתשובה, והבנתי שעליי לכבד אותו והשתדלתי בכך בכל כוחי.
הוא אדם כוחני, וכחן ועקשן. אי אפשר להביע דעה שהיא שונה מהדעה שלו. מעיר המון ובא בדרישות. כל דבר שלא עושים כמו שהוא רוצה הוא טוען כנגדי שאני חייבת בכבודו וכל התורה שלי לא שווה, כי אני חייבת בכיבוד אב, גם כשאני מנסה להגיד לו דברים שאני מרגישה, הוא לא מתעניין בי בכלל, לא בי, לא בחיי, לא ברגשותיי, ואסור לי לענות לו בכלל כי "זה לא כיבוד אב ואם"… הרב יש לי קושי גדול מאוד עם זה שצריך לכבד גם בלב. עם מעשים זה עוד יחסית נסבל, אבל בליבי אני לא מכבדת אותו כלל, ההתנהגות שלו דוחה אותי, הוא מתנהג בצורה נוראית, יש לו אמירות שהאוזניים מזדעזעות, אמירות גזעניות נוראיות וניבולי פה.
הרב, איך אפשר לכבד אדם כזה? אין לי טיפת הערכה אליו בליבי, רק דחיה.
הרב יעזור לי ויתן לי עצה טובה כיצד עלי לנהוג כדי לשנות את מה שבליבי עליו.
תודה מראש…

תשובה:

שלום וברכה

קראתי את הכאב שלך, וכאבתי יחד איתך.

לעצם שאלתך נחלק את הדברים לשנים:

א. מה ששאלת כיצד לכבד בלב, תמיד ניתן למצוא באדם איזו נקודה של מעלה שבה נוכל לכבד אותו, לפעמים אדם לא נעים לזולתו וכו', אבל היחס שלו לאמו, או לאיזה אדם מסכן הוא מיוחד וכדומה, כדאי לנסות למצוא משהו…

ב. בנוגע לעצם מערכת היחסים ביניכם יש לשמור מאוד על ההבדל בין כבוד לבין ניצול והשפלה! לכבד ולתת עד הסוף, אבל אין מקום לתת לו להשפיל ולרמוס, יש לנהוג באסרטיביות מכבד, לומר בפירוש שהנהגה כזו או אחרת או דרישה כזו או אחרת אינה מקובלת עליך, תגידי בכבוד אבל תהיי עקבית כי זה חשוב למען שמחתך ובריאות נפשך. כדאי ליצור קשר עם רבנים שנעזרת בה בתהליך החזרה בתשובה וכדומה להתייעץ לפעמים יותר פרטני כיצד לנהוג בהתרחשות כזו או אחרת.

ברכה הצלחה וכל הישועות.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. יש לי סיפור דומה מאוד. רציתי להגיד ולהוסיף שככל שדעת התורה גודל אצלי כל הדעות הפסולות שהוא מנסה להעביר עליי נראים לי יותר ויותר כמשחק ילדים. זה פשוט כמעט ולא קולע יותר. אני מרחם עליו שהוא לא מסוגל להתגבר על עצמו ומודה לבורא שנתן לי לראות ולהבין מה חשוב באמת בכל המערכת הזאת. ככל שנבין יותר ויותר שההשפלה זה הדבר הטוב ולא מה שלימדו אותנו (שצריך להיות גאוותנים ולהשיג הכל בכח) כך נעבור את זה בלי בקלות יותר בע"ה. השם יעזור לנו להתחזק! בהצלחה!

  2. אני מעריך מאוד את תעצומות נפשך, זה נכון שצריך פשוט לרחם עליו שאינו יודע להתנהג, השפלה זה לא תמיד דבר טוב, כלומר ענווה שהיא היפך הגאווה היא אכן דבר טוב, אבל כאשר יש בבית ממש רודנות וחיים לא בריאים, כן כדאי להתייעץ עם מישהו מבוגר שמכיר מקרוב כדי לראות מה עושים ואיך עוברים הכל בלי נזקים. בשורות טובות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל