שאלה:
שלום כבוד הרבנים. מה הדין לפנות את השלג בשבת, ומהו דין בטלטול את חפירה בשבת.
תשובה:
שלום וברכה
בנוגע לשאלה האם שלג הוא מוקצה בשבת, ראה בהרחבה כאן ובתגובות.
ומכל מקום מותר לפזר מלח על שלג בשבת כדי להמיסו שלא ינזקו העוברים והשבים.
מקורות:
שמירת שבת כהלכתה פרק כה הערה מט. פיזור המלח אינו נחשב ריסוק בידים אלא דומה הוא להנחת קרח כנגד האש שנחלקו בכך הראשונים, וברמ”א סי’ שיח סעי’ טז כתב שבעת הצורך ניתן לסמוך על המקילים.
הבנתי מדבריכים שאין בזה חשש מלאכה, ורק חשש מוקצה. וגם לענין מוקצה ישנו מח' הגרש"ז והגר"מ פיינשטיין. ולפ"ז האם יכולים לסמוך על מש"כ המ"ב (ש"ח, קטו) דטלטול ע"י סכין נחשב טלטול מן הצד, [אף שהחזו"א חולק עליו], בצירוף שיטת הגרש"ז.
כך נראה לכאורה.
לפי זה האם י"ל ג"כ שאת החפירה [המגריפה] שמשתמשים לפנות השלג אינו מוקצה מחמת איסור, שהרי פינוי השלג על ידו מותר, שהוא דומה לטלטול השלג ע"י סכין ארוך?
הוא לכל הפחות כלי שמלאכתו לאיסור שמותר להשתמש בו לצורך גופו, אבל שוב אינני קובע בענין זה להיתר.
השאר תגובה