שאלה:
האם מלח שנטחן בשבת (ע״י מלחיה שמסובבים אותה וטוחנת את המלח הגס לחתיכות קטנות יותר) על גבי סלט, אוסר את אכילת הסלט מדין מעשה שבת, או שניתן להקל כיוון שאינו גידולי קרקע וטעמים אחרים?
אם אפשר בבקשה לצרף מקורות לתשובה
בתודה מראש
תשובה:
אסור לטחון מלח בשבת, וממילא אגב גם המלחיה הזו היא כלי שמלאכתו לאיסור, ויש כאן גם איסור מוקצה בעצם טלטולה [אמנם פעמים רבות מדובר במלח טחון אלא שנתגבש מהלחות ואין טוחן אחר טוחן].
מקורות:
שו"ע סי' שכא סעי' ח ומשנה ברורה שם.
שאלתי הייתה לגבי דין מעשה שבת כאשר הדבר כבר מעשה
יש גם בעיה אם אין שמן בסלט מצד כיבוש!
השואל שאל במפורש האם יש איסור הנאה ממעשה שבת בדבר ולא קיבל תשובה על כך
לכאורה יש להקל שאין הנאה בעצם הטחינה בעצם הסלט היה באותו טעם גם אם לא היה טוחן את המלח, אא"כ מדובר במלח גס ואז באמת יש איסור של מעשה שבת.
השבתי תודה.
למה צריך להגיע לכל זה כשיש את הפרי מגדים המפורסם שהמשנ"ב מביא אותו בשיח,הרי יש שיטות בראשונים שמותר לטחון מלח,ואם כן נושא ההנאה ממלאכת שבת לא שייך לכאן
אינני זוכר כרגע למי שמתיר אלא בשינוי.
השאר תגובה