שאלה:
האם מותר לעשות סודה במכשיר סודה סטרים בשבת ?
תשובה:
מותר להכין סודה בשבת מכשיר סודה סטרים.
מקורות:
שמירת שבת כהלכתה פרק יא סעי' לה. לגבי החלפת הגז: בס' מאור השבת ח"ב מכתבי הגרש"ז אויערבך מכתב כג התיר להחליף בלון גז במכשיר כזה סודה סטרים וכדומה [כמובן שאינו פועל מכח חשמל], כיון שהוא נגמר לעיתים קרובות, והחלפתו אינה מהווה בנין אלא חלק מהשימוש בכלי כמו כל מכסה של סיר או בקבוק הנעשה בהידור של הברגה. ומכל מקום נראה שהכל לפי הענין, שכן במשנה ברורה בתחילת סי' שיג בשם הגר"ז הידוע התיר רק בעתיד לפתוח ולסגור בו ביום, כך שגם אם נקל ב"לעיתים קרובות", אבל ודאי שמדובר רק בדבר מאוד תדירי.
שאלה:
למה לאשכנז,
אין כל איסור להפעיל בשבת,
מכשיר סודהסטרים,
משום אוושא מילתא = דבר רועש?
סברה שבעת הלחיצה על לחצן המכשיר,
הרעש יחסית חזק ואינו סטנדטרי.
אולי במכשירים מדגם חדש,
המכשיר פחות רועש
בעת לחיצה על הלחצן שלו.
תודה.
אין איסור על עשיית רעש בשבת, גם כשאתה שר זמירות אתה עושה רעש, יש איסור להשאיר מכשיר מרעיש מערב שבת, כשהוא כזה שהפעלתו בשבת עצמה אסורה, כמו מכונת כביסה.
אבל:
1] הרעש יחסית חזק,
ואינו רעש סטנדטרי/רגיל,
אלא זה רעש
של מכשיר סודהסטרים עובד.
2] המראה שלו
דומה מאוד למראה
של מכשיר מטבח חשמלי.
לכן השאלה:
האם משום שנשמע
כמו מכשיר מטבח פועל,
ונראה כמכשיר מטבח חשמלי,
אינו אסור בשבת לאשכנז,
משום אוושא מילתא,
ו/או משום מראית עין?
תודה.
כבוד רוצה לחדש איסורים חדשים מדעתו? גדר אוושא מלתא הוא רק מה שכתבתי.
ראוי להזהר היות שיש גם מכשירי סודה סטרים שנראים רגילים, אך הם מופעלים על חשמל.
אם יש כזה דבר זו הערה מאוד חשובה, יישר כח.
השאר תגובה