שאלה:
בשבת ראיתי דבר שהיה נראה לי משונה. אחד המתפללים (ביכנ"ס חרדי) נתן לגוי שהיה שם גליל שקיות, על מנת שהגוי יפריד את השקיות כך שהמתפללים יוכלו לכסות את השטריימל מפני הגשם…
שאלתיו שהרי הגליל מוקצה, ומה מתיר לו להגיד לגוי לעבור על קורע/מכה בפטיש, אפילו בדרך רמז?
לגבי מוקצה הוא אמר שהוא טלטל בגופו, ולגבי השקיות, הוא אמר שזה נחשב כמו הסרת המונע, וכמו שהמשנ"ב בס' ש"מ מתיר על ידי גוי (ברמז), אפילו באיגרת, ולא רק במכתב שנמצא בתוך מעטפה שהוא יותר קל.
אבל לכ' אין הדברים דומים שהרי כאן זה מכה בפטיש ויש תיקון מסוים בגוף השקית, משא"כ שם, אפילו באיגרת שהמכתב עצמו סגור ולא מדובר במעטפה חיצונית, מ"מ אין האיסור משום מכה בפטיש אלא משום קורע, ושם אפשר לומר אפילו באיגת שזה מעין הסרת המונע.
מה דעת הרב?
תשובה:
פשיטא כדבריך, כאן יש מכה בפטיש ומוקצה ואסור בלי ספק. גם לאחר ההפרדה, מלבד האיסור של הנאה ממעשה שבת של גוי לכאורה זה עדיין מוקצה כיון שהיה מחובר בין השמשות.
למה שקית זבל בשבת אסור לנתק גם אני מיקל כדעת הגרשז"א ביגורוט
ומה דעת הרבנים על הפרדה בין האותיות ביוגורט
יוגורט הוא כלי בפני עצמו, עיקר החשש בהפרדתו הוא מצד מחתך, כאן השקית אינה ראויה לשום שימוש ולא נגמרה יצירתה עד להפרדתה.
השאר תגובה