שאלה:
האם מותר לעשות בובות שלג או לשחק בכדורי שלג בשבת?
תשובה:
אין לעשות בובות שלג בשבת, ואף לא לשחק בכדורי שלג.
מקורות:
עשיית בובת שלג אסורה משום איסור בונה, וזאת על פי הרמב"ם שבת פ"ז הל' ו שכל קיבוץ חלקים אסור משום בונה. כמו כן, השלג הוא מוקצה ואסור לטלטלו.
מה המקור ששלג הוא מוקצה ?
באופן פשוט השלג אינו שונה מאבנים ועפר שאינם ראויים לכלום וממילא דינם כמוקצה מחמת גופו, וכ"כ הגר"מ פינשטין והגרש"ז אויערבך והובאו בס' טילטולי שבת. אמנם, בגמרא בשבת נא ע"א דנו אם מותר לרסק שלג בשבת או שזה נחשב לאיסור דש, ומשמע שלא חששו בזה לאיסור מוקצה, וכן צידד הגרי"ש אלישיב. אולם, כנראה שהפוסקים הנ"ל סברו, שדין זה היה נוהג בזמנם שהיו משתמשים בשלג לשתייה והיו שואבים מים מהבארות שבחצרותיהם מידי יום. מה שאין כן בזמנינו שאין לנו כל שימוש בשלג היורד על הארץ.
בשמירת שבת כהלכתה (פרק טז, סעיף מד) פסק שהשלג עצמו אינו מוקצה גם אם ירד בשבת.
ובהערה (קי) ביאר בשם הגרש"ז אויערבך זצ"ל שאע"פ שהשלג נוצר סמוך לירידתו על האדמה אין בזה דין נולד, ומקורו בגמרא בעירובין (מו) שגשם אינו מוקצה וה"ה שלג.
אכן, שם מבואר שמסקנתו של הגרש"ז אויערבך בזה לקולא, כנגד דעתו של הגר"מ פינשטיין, ושלא כמשמעות לשונו בתשובתו שבתחילת הספר שציינתי בתשובתי.
נפקא מינא להיום, שאינו שבת, הרבנים התייחסו לבניית בובת שלג בשבת אבל אני רוצה להעלות על נס את נוא עשיית בובת שלג ביום חול, מצד איסור עשיית בובות וצורות אדם שלמות ובולטות.
והריני לציין שלדעת הגר"ע אין שום חשש משני טעמים:
1. בובת השלג סופה להינמס והיא אינה ברת קיום
2. זו בובה שנועדה למשחק בלבד ולא לצורך עבודה זרה חס ושלום
ועם כל הנ"ל, לענ"ד מי שמחמיר ליצור בובהת שלג פגומה (כגון ללא יד אחת וכד') תבוא עליו הברכה.
יום נפלא, והרבה כיף לירושלמים שביננו
כירושלמי ותיק אני יכול לספר לך שאין אפשרות לבנות בובה שאינה פגומה מאוד מאוד…
ונניח שהייתה אפשרות שכזו, מה הדין לדעת כבודו?
מסתבר מאוד כדעת הגר"ע זצ"ל.
השאר תגובה