לתרומות לחץ כאן

טבילת כלי שאינו משמש לאוכל / הטמנה בשבת / צעצוע משמיע קול

שלום רב.

בפני מספר שאלות הלכתיות ואשמח לתשובות, בתודה מראש וישר כוח על האתר הנפלא הזה.

1. האם כל כלי זכוכית טעון טבילה, גם אם לא משתמשים בו ככלי מאכל? לדוגמה, צנצנת זכוכית המשמשת למטבעות המיועדים למתן צדקה.

2. מהו דין צעצוע של תינוק שלא מופעל באמצעות סוללות\אורות\חשמל, אלא למשל בובה עם פעמונים? האם ישנו דין מוקצה ואסור לטלטלו בשבת?

3. האם תינוק שמשחק בקומקום חשמלי (כמובן מנותק מהחשמל), הקומקום ריק ממים. האם מותר לקחת לתינוק את הקומקום ולהניחו על השיש כדי שלא יוכל לגעת בו? אם נאמר שהקומקום הוא כלי שמלאכתו לאיסור, הרי שלא ממש השתמשתי בו לצורך גופו או מקומו כשלקחתי אותו מהתינוק.

4. האם דבר המבושל כל צרכו, האם מותר לכסות אותו במגבת כשמניחים אותו על הפלאטה, או שישנו איסוור הטמנה? אודה לנימוק כדי שאוכל להבחין מתי מותר לכסות ומתי אסור.

יישר כוח ותודה מראש,

תשובה:

שלום רב

  1. רק כלי אכילה טעונים טבילה.
  2. כלי שעיקר תכליתו להשמעת קול אסור בשימוש בשבת [אפילו ללא השמעת קול] משום מוקצה, אולם אם עיקר תשמישו למשחק ללא קול דוקא כמו בובה, מותר לשחק בה בשבת אך אסור לנענע אותה כדי להשמיע קול. ראה ארחות שבת חלק ב עמ' כט.
  3. הקומקום הוא כלי שמלאכתו לאיסור, אבל ההיתר הוא רק לצורך גופו – להשתמש בו לתשמיש היתר, או לצורך מקומו, להשתמש במקום בו הוא מונח. אבל אין כל היתר לטלטל אותו כדי להצילו אותו מנזק.
  4. איסור הטמנה הוא גם בדבר המבושל כל צרכו, אלא שיש חילוק בענין הזה בין הטמנה גמורה, כלומר שמכסים אותו ממש, להטמנה במקצת שבזה יש שהקילו, בעיקר בקרב בני אשכנז. על הטמנה במקצת תוכל לראות כאן וכאן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל