לתרומות לחץ כאן

איסור הטמנה בשבת – הטמנה במקצת

שלום
בערב שבת הסירים היו מכוסים בשמיכות .לאחר שמזגו את האוכל מהסירים בערב שבת השאירו אותם ללא כיסוי עד שבת בבוקר
לאחר מכן האשה לקחה את השמיכות וכסתה את הסירים שעל הפלטה שהיו מגולים בלילה. האם פעלה נכון ולפי ההלכה?
בברכה

תשובה:

בענין הטמנה על גבי מקור חום, אין הבדל כלל בין אם הסירים היו מוטמנים מערב שבת או הוטמנו בשבת [רק הטמנה בדבר שאינו מוסיף הבל – כגון לכסות סיר בשמיכות כשהוא אינו על גבי האש, מותרת בערב שבת ולא בשבת]. אלא שלענין זה חילקו הפוסקים בין הטמנה גמורה, והיינו, שהוא עוטף את הסיר מכל צדדיו, שבזה הכל מודים שאסור, לבין הטמנה במקצת, שמניח את הכיסוי מלמעלה ומן הצדדים משאיר מקום גלוי, שבזה נחלקו הפוסקים אם ניתן לעשות זאת או לא. להלכה: השו"ע מחמיר לאסור אפילו הטמנה במקצת, ורבים מבני ספרד מחמירים בזה כדבריו, ואילו הרמ"א מיקל בכך, ויש מגדולי הספרדים שהורו שגם בני ספרד מקילים בכך כמותו.

יש לשים לב, לפעמים מקילים בהטמנה במקצת כשחלק מסיר מגולה, ולאחר מכן תוחבים חלה וכיוצא בזה תחת הכיסוי על גבי הסיר. באופן זה, אף שהסיר אינו מוטמן אלא במקצתו, החלה מכוסה לגמרי והדבר אסור!

כמו כן, הטמנה במקצת היא רק באופן שהחלק המגולה הוא משמעותי בהפחתת חום התבשיל, ולא כשמשאירים מקום סימלי קטן.

גם כאשר חלק הקדרה שבו מונח התבשיל מכוסה לגמרי ורק חלקה הריק מגולה, נחשב הדבר הטמנה במקצת. ולכן מותר להטמין בשבת בקבוק דיסה של תינוק בתוך מים חמים כשחלקו העליון מבצבץ למעלה, אף שבאותו מקום הוא ריק.

מקורות:

על מחלוקת הפוסקים בענין הטמנה במקצת, ראה שו"ע סי' רנג סעי' א, וראה שו"ת אור לציון ח"ב פרק יז, שגם הספרדים נוהגים להקל בזה כרמ"א, וראה חזון איש סי' לז ס"ק יט שהחמיר בזה כדעת השו"ע. על שיעור המקום המגולה, ראה שמירת שבת כהלכתה פרק א הערה קצה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. שלום.
    האם מותר להשתמש בתבניות של התנור . לאחר שעבר עליהם זמן של 24 שעות ונוקו בחומר פוגם. ולאחר מכן עטפו אותם בנייר כסף ושימושם בתנור יהיה רק בסיס להנחת תבניות חד פעמיות?
    בברכה

  2. מותר לעשות זאת לאחר שגם הניחו אותן ריקות בתנור לאחר אותן 24 שעות והפעילחוהו על חומו המירבי לפחות חצי שעה. אולם לא לשכוח לעולם לא להניח בתוכן מאכלים.

  3. שלום כבוד הרב
    מה הדין של תבנית אפיה של תנור שבושלה בה פיצה חלבית. התבנית הייתה עטופה בנייר כסף ונייר אפיה ועליה הונחה הפיצה.
    התבנית והתנור לא היו בשימוש 24 שעות (אינם בני יומם )
    2 מה הדין לתנור
    בברכה

  4. כיון שהם לא היו קודם לכן בשימוש 24 שעות יש לנקותם היטב, ולאחר מכן להפעיל את התנור כשהתבנית בתוכו על חומו המירבים למשך 40 דקות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל