לתרומות לחץ כאן

עד כמה אדם חייב לכבד את ההורים?

שלום,
רציתי לשאול בדיני כיבוד הורים. האם יש חיוב לכבד הורים שמתעללים רגשית בילדים, דורשים כספים בסכומים גדולים בלי סוף, סוחטים אותנו כלכלית ורגשית, דורשים מאתנו לטפל בהם למרות שהם כשירים לטפל בעצמם (הם בני שישים, האמא בריאה!) והיא יכולה לצאת לעבוד אבל טוענת שלא רוצה ומכריחה אותנו לשלם להם את המעשרות שלנו כדי להתקיים. האם יש חיוב כזה לפרנס הורים, או לכבד אותם כאשר הקשר איתם מזיק לקשר בין הבני זוג, פוגע בנכדים, פוגע ומשפיל אותנו, שוב ושוב? אשמח לדעת מה דעת ההלכה באופן ברור ,כי הם כל הזמן מנפנפים בהלכה, שלא משנה מה הם עשו לנו ומה קורה בחיים שלהם, אנחנו מחוייבים כלפיהם מאה אחוז. הם גם לא דאגו לחתן אותנו במינימום ,הכל היינו צריכים לדאוג לעצמנו ומסרבים ללכת לקבל טיפול נפשי.

תשובה:

שלום רב,

אני מבין שהנושא הוא טעון מאד רגשית. אבל בכל זאת אנסה לתת כמה כללים שפי פיהם תוכלו לדעת לפחות מהפן ההלכתי כיצד לנהוג.

הדין נפסק בסוגיה בקידושין ל' ובשו"ע יו"ד סי' רמ "כיבוד אב משל אב" כלומר, אדם אינו חייב להוציא כספים מכיסו כדי לכבד את אביו ואמו. – כיבוד אב משל אב. לכן ברור שאת הכספים שהם מבקשים ממכם אינכם חייבים לתת. אלא אם כן הם כספי מעשרות והם אנשים הראוים לכספי מעשרות, אדרבה מצווה לתת ולסייע להם.

זה גם המדד לתשובה הבאה. אם כיבוד ההורים בא בצורה כה אגרסיבית על חשבון חיי המשפחה, גם כאן באה הטענה "כיבוד אב משל אב" ולכן פסק המהרי"ק (שורש קס והובא ביו”ד סי’ רמ) שאם אבא אמר לבנו שלא ישא אישה פלונית אינו חייב לשמוע לו ויכול לשאת אישה פלונית. וכתב שם הטעם: “מאחר שנפסק בקידושין ל’ וכן בשו”ע שם שכיבוד אב משל אב, והבן אינו צריך להוציא ממון לצורך כיבוד אביו, א”כ: “כל שכן הכא שהוא דבר השייך בצערא דגופא להניח האשה אשר חפץ בה ויצטרך לקחת אשה אחרת אשר לא תישר בעיניו כל כך”. ואם כך, כל עוד שזה בא על חשבון חיי המשפחה יעמוד לכם הטיעון הנ"ל. \

אולם יש לדעת שבגמרא מבואר שחייב אדם לכבד את הוריו גם במחיר ביזיון ע"י ההורים, וכמו שאמרו שם (קידושין לב) עד היכן כיבוד אב וכו'.

 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. בהמשך לשאלתי, אפשר בבקשה לשאול מה הם הגדרים של אנשים שראויים למעשרות מבחינה הלכתית? מה הקריטריונים? וכן כיבוד הורים אפילו כשהם מבזים, מה זה אומר מלבד לא לסתור את דבריהם, לדבר אליהם בכבוד ולא לשבת במקומם? יש דברים נוספים שעלינו לדעת?

  2. אנשים שלא מסתדרים עם ההכנסות שלהם, זה לא מספק את הצרכים הבסיסיים המקובלים, יכולים לקבל כספי מעשרות. כל כללי כיבוד אב ואם הרגילים קיימים כאן. בהצלחה רבה.

  3. תודה. זו בדיוק הבעיה. האמא מסרבת לצאת ולהתפרנס, למרות שהיא לגמרי מסוגלת. הם רוצים שכולנו נחתום על הוראות קבע ונפרנס אותם. הם גם מקבלים ביטוח לאומי. הבעיה הגדולה היא שהם לא מתנהלים נכון עם כסף וגם כשנתנו להם סכומים גדולים מאד, הם עפו ברוח, לפעמים על שטויות. אנחנו חייבים בכל זאת? אנחנו כולנו משפחות עם ילדים ובלי תמיכה כלכלית מהורים, אנחנו אמורים לפרנס גם אותם?

  4. אתם לא אמורים לפרנס אותם, שאלת לגבי מעשרות, וזה בהחלט אפשר, אבל אם הם לא יודעים להתנהל עם כסף, אל תתנו להם כסף מזומן אלא מוצרי מזון וכדומה. מה שאת מתארת רק מחזק את התחושה שהם זקוקים לסיוע, אבל סיוע נכון לא לתת להם ביד כסף לבזבז…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל