לתרומות לחץ כאן

האם אני חייב בכבוד אב כזה ?

שלום כבוד הרב !
אני בעל תשובה בן 66 חי עם אבי בן 90 n.y ,נשאתי לפני שנתיים אשתי באה מישראל לגור אתי,קרה סכסוך בן אבי לאשתי בו העליב קשות אותה ואת אמה הנפטרת, עזבה וחזרה לארץ ומחכה לי בס'ד תוך חדשיים יעשה חזרה.
בינתיים חי עם האב הוא לא שומר שבת לא כשרות ואפילו לא יין כשר שהוא צורך יום ביומו.האם אני חייב בכבוד אב כזה ? שמעתי אומר לבני יחידי "אני מצטער שנולדתי יהודי" אני לא מדבר אתו. האם שלי על מה להשען או עדיין צריך לכבדו ?
תודה

תשובה:

שלום רב,

חבל מאד שכך הוא בוחר לבלות את שארית חייו… לעצם השאלה, דווקא מהעובדה שאינו דתי כלל, ומואס ביהדותו, עדיין לכאורה הינך חייב לכבדו. יש מחלוקת האם יש חיוב כיבוד אב באופן שהאבא הוא רשע. אולם להלכה חייבים לכבדו.

אולם מסיבה אחרת, ודאי שאינך פטור ואתה יכול לעזוב אותו לחזור לאשתך. העובדה שכעת האישה כבר חודשיים עזבה אותך בגלל הסיטואציה שאתה נמצא עם אביך והיא לא מסוגלת להיות איתו תחת קורת גג אחת, בעצם גורמת לך בעיה קשה של שלום בית. במהרי"ק מבואר שאדם אינו חייב לשמוע בקול אביו שאינו רוצה שיתחתן עם אישה מסויימת שהבן רוצה. והסיבה היא משום שנפסק בשו"ע סי' רמ שכיבוד אב משל אב, כלומר, אדם חייב לכבד את אביו על חשבון אביו ולא על חשבונו. לכן אומר המהרי"ק שגם אם הוא נדרש להקריב את חייו האישיים לטובת כיבוד אביו, אין זה מחובתו. ואם הדברים אמורים על שידוך שאינו מוצא חן בעיני אביו. כל שכןבמקרה שלך, שאתה עלול להפסיד את אשתך.

הרבה הצלחה

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. שלום כבוד הרב,
    לא התכוונתי בדברי להתייחס לשאלה אם האבא איבד את זכותו בכיבוד אב ואם.
    התכוונתי רק להתייחס לסעיף בכתב האישום שבו הבן מאשים את האב שקיים דברי חז"ל להיות פחא בביתא.. כבוד השואל אינו ילד ולא נער, הוא אדם בוגר. בכך שמנע מאביו את הספייס שלו, וודאי הכשיל את כל המשפחה בקטטה מובטחת ובייסורים שילוו אותם עוד שנים רבות.
    במקומו הייתי עושה חשבון נפש ומתנצל בפני האב, ורק לאחר תתקע"א דורות הייתי נזכר לבקש עצות מתלמידי חכמים.

  2. אני לא איש מקצוע כמוך שמכמה שורות לא יודע לאבחן בצורה כה חדה את המצב כמוך, וגם יודע לייעץ מיידית כיצד לפתור את הסכסוך המשפחתי. לכן אני עונה באופן שהשואל מציג את השאלה. אלא אם כן זה נראה שהשואל שגה באופן הצגת השאלה.

  3. אבי שותה יין כל לילה בשעות הקטנות או לפני הנץ.
    רק אני גר אתו. הוא נפל פעמיים, באחת הפעמים פצע ראשו הפסיד הרבה דם ולולא התעוררתי למשמע הנפילה לא היה שורד. גדל אותי בלי מוסר חיבה אהבה או תורה למרות שאביו מסר נפשו (נפצע מפגז ב 1916 בשער ביה"כ עדס בירושלים נקטעו שתי רגליו מעל קרסוליו )היה הולך להתפלל יום יום עם פרוטזות של אז .
    הייתי בגיל 5 פעם אחרונה שראיתי בית כנסת לפני שעברנו לבת ים, אני מאמין שרק בזכות סבא הצדיק חזרתי בתשובה לפני 3 שנים. לבד בלי רב או חבר -הרצאות באינטרנט. חג שמח וכשר ובע"ה יבוא משיח צדקנו ויגאלנו. אמן.

  4. רחמנות לקרוא על אדם כה מבוגר שמבוסס בכזו ביצה עלובה… אבל שים לב שמדובר ביהודי שתלוי בך לחלוטין, ואם היום הוא עדיין עצמאי, לא ירחק היום והוא יזדקק לך יותר, נזדמנה לך מצות חסד שאין למעלה ממנה, תשקיע ותצליח ובעזרת ה' תדע רק טוב!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל