לתרומות לחץ כאן

דינא דמלכותא – מקור

שאלה:

שלום וברכה

מה המקור בתורה לקיום מצוות דינא דמלכותא דינא, או שמא משום ועשית ככל אשר יורוך ?

תשובה:

שלום וברכה,

הסדר בעולם מחייב שיהיה מלכות בעולם, וכמו שבני העיר מחויבים להשתתף בהוצאות העיר, ויש סדר במגורי שכנים איך יגורו כדי שהאחד לא יזיק את חברו כמו כן הסדר הציבורי מחייב שיהיה מלכות שינהיג את בני המדינה ולכן חוקי המלך מחויבים לפי ההלכה.

הרשב"ם בב"ב נ"ד ע"ב הטעם דהמדינה עצמה ניחא להו וז"ל כל מסים וארנוני' ומנהגי של משפטי מלכים שרגילי' להנהיג במלכותם דינא הוא שכל בני המלכות מקבלי' עליהם מרצונם חוקי המלך ומשפטיו והילכך דין גמור ואין למחזיק בממון חברו עפ"י חק המלכות הנהוג בעיר משום גזל עכ"ל.

בשו"ת חתם סופר חו"מ סימן מד הביא סמך מהפסוק לדינא דמלכותא דינא מדברי הגמרא שבועות לה, ב שנלמד מהפסוק "ומאתים לנוטרים את פריו" וכתב החת"ס: דלאו דוקא קטלא אלא לרבותא נקיט אפי' אי צריך למקטל כגון למלחמותיו כמ"ש תוס' שם כיון דצורך נטירת הכרם הוא היינו תיקון המדינה שפיר דמי כש"כ ממונם אפי' בשעת שלום לצורך הנהגה שפיר דמי והא דחד משיתא דהיינו חומש מלבר מאתים מאלף בנוי על חק יוסף החמישית לפרעה וארבע הידות ליושבי הארץ כנלע"ד דליכא מידי דלא רמיזא באוריתא. 

בהצלחה.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. הרי הכלל אצל כל יהודי שהתורה קובעת מה הסדר האמיתי הנכון והראוי, לכן לא קובעים שום מצווה בעולם לפי השכל, אלא רק הכל על-פי התרי״ג מצוות.

    אם כן, אני מבין שזה מהמצווה של לא תגזול, או ״שופטים ושוטרים תתן לך״ וכעת כשאין שופטים ושוטרים (בעלי סמכות) כשרים, אז דינא דמלכותא במקום, וזה כעין אותה המצווה.
    וכמו כן אולי משום ״הוי מתפלל בשלומה של מלכות״ דאל״כ הוי סכנת נפשות.
    או אולי משום דרך ארץ קדמה לתורה,
    או גם משום [לגביי ממון הקשור בדינא דמלכותא] דמהיכא תיתי להשתמש או לגזול ממון שלא שלך או הפקר, או ממון של ציבור, הרי אפילו גזילת הגוי עובד עבודה זרה אסורה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל