לתרומות לחץ כאן

שימוש בתג נכה על ידי בני משפחה

שאלה:

שלום. החק במדינת ישראל מאפשר לנכה ( לפי קריטריונים של ביטוח לאומי ) לשלם אגרה שנתית מוזלת מאד לרשיון רכב ולהחנות בכל מקום בחינם וללא הגבלה בין בכבישי העיר ( כחלון ולבן ) ובין בחניונים .כתוב בצורה מפורשת שזכות זו אך ורק כאשר הנכה באוטו ואפילו ניצול של התג כאשר הנכה לא נמצא באוטו יכול להביא לקנס ושלילת תג. בכל מקרה תופעה רווחת מאד שבני משפחה אכן מנצלים את הזכות גם מטעם סתם נוחות וגם אם הם עובדים וחיוני להחנות את האוטו קרוב לאתר ( מתקינים , אנסטלטור וכו׳) רואים רכבי עבודה עם תג נכה שידוע שהנהג והצוות לא נכים. האם הלכתית זה גזל? לא ראיתי התייחסות רבנית לזה
תודה

תשובה:

שלום וברכה,

לפי החוק השרות של חנייה חינם ניתן לנכה בלבד ולא לרכב של הנכה. ולכן אסור לאחר להשתמש בזכות של הנכה ולחנות בחנייה פרטית ללא תשלום. אם משתמש בתג נכה כדי להיפטר מתשלום לחנייה, בחנייה פרטית, עובר באיסור גזל.

נהג שהוא לא נכה והנכה לא נמצא ברכב ומשתמש בתג נכה כדי לחנות בחנייה עירונית – כחול לבן – ללא תשלום, אין בכך איסור גזל כיון שלא גוזל ממון פרטי, אלא יש כאן מניעת תשלומי מיסים, שלא משלם אגרא על החנייה.

אם משתמש בתג נכה כדי לחנות בחניית נכה, אם מונע מנכה אחר לקבל את החנייה, ודאי שגוזל ממנו את זכותו, כיון שהזכות חנייה שייכת רק לנכה ולא לאנשים רגילים.

ישנם חניות פרטיות שבאופן אוטומטי המספר של הרכב נקלט ולא גובים תשלום לרכב של נכה, ואדם רגיל שנוהג ברכב של הנכה השער נפתח אוטומטי ולא גובים ממנו תשלום, יתכן ויש להקל בדבר כשלא משלם גם אם הנכה לא שוהה ברכב, כיון שהמדיניות שהם קבעו שלא גובים מרכב של נכה באופן אוטומטי, ולא טורחים לוודא ולא מתנים שהזכות קיימת רק אם הנכה שוהה ברכב.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל