לתרומות לחץ כאן

הוצאת כסף מהמדינה

שאלה:

שלום, אני קורא הרבה מתשובותיכם שאסור להוציא כסף מהמדינה שלא כדין, והעובדה שאינם נוהגים על פי התורה לא מפקיעה איסור גזל. את זה אני בהחלט מבין, אך רציתי לשאול מה הדין במקום שבו באופן מובהק נוהגים בצורה מפלה, לדוגמא מה שרצו לעשות שתהיה הנחה במעון רק להורים עובדים ולא לאברכים. מצד אחד לכאורה הכסף באחריותם, מצד שני האם באמת יש תוקף הלכתי לאחריות זו? ואולי נאמר שבגלל שרוצים רק להרע לאברכים אין בידם כוח, וגם אם לא רוצים להרע עצם העובדה שחושבים שאברכים לא תורמים למדינה והורים עובדים תורמים – שגויה. בקיצור, האם ההוראה שאסור לגנוב כסף מהמדינה היא גורפת, או שיכולה להשתנות לפי מצבים מסויימים. אשמח גם למקורות, תודה רבה.

תשובה:

שלום וברכה,

כתבת בשאלתך מה הדין אם יש אפליה בין המגזרים האם זה מתיר לגנוב מהמדינה. ונקדים לכך את דברי הרמב"ם (הלכות גזלה ואבדה פרק ה הלכה יח) "במה דברים אמורים במלך שמטבעו יוצא באותן הארצות שהרי הסכימו עליו בני אותה הארץ וסמכה דעתן שהוא אדוניהם והם לו עבדים אבל אם אין מטבעו יוצא הרי הוא כגזלן בעל זרוע וכמו חבורת ליסטים המזויינין שאין דיניהן דין וכן מלך זה וכל עבדיו כגזלן לכל דבר".

מבואר ברמב"ם שמלך שעומד מעצמו ומלכותו לא התקבלה בארצו, הרי זה ליסטים ולא מלך ואין לו תוקף של דינא דמלכותא, ושלטון כזה מותר לתושבים לקחת מהם כדין מציל מידם. אבל אם זה שלטון שנבחר על ידי העם והעם קיבלו יש לו תוקף של דינא דמלכותא.

הרמ"א בסימן שסט סעיף ח מביא את דברי המהרי"ק שמלך שמחוקק רק לבני אומנות אחת ולא לבני אומנות אחרת, אין לו תוקף של דינא דמלכותא. ומכאן יש להוכיח שאם יש אפליה בין מגזרים, אין למדינה תוקף של דינא דמלכותא. 

במדינת ישראל, אני לא נכנס לעובדה אם יש אפליה בין המגזרים או לא, כי אני לא יודע את המציאות וצריך לבחון בעין נכונה. יש טוענים שחינוך חרדי לבנים משלמים הון רב, מה שלא קיים בחינוך ממלכתי, וזה נחשב לאפליה בין המגזרים. [בשונה ממדינות בחו"ל שלא יחשב אפליה כיון שהם גויים הם לא מחויבים לממן לימודים תורניים]. ואם אכן קיים אפליה בין המגזרים אז אין תוקף של דינא דמלכותא למדינת ישראל, אבל עדיין מדינת ישראל לא מוגדרת כליסטים שקמו על הציבור, כיון שיש כאן שלטון מסודר ושלטון שנבחר על ידי העם, ופועל לטובת העם. ולכן אין כל היתר לגנוב מהמדינה ולא להוציא כסף בעורמה. 

הנדון אם יש תוקף של דיינא דמלכותא או לא קיים רק לגבי מיסים אם חייבים לפי הלכה לשלם, אבל אין כל היתר להוציא הטבות שלא כחוק.

בהצלחה ויה"ר שנזכה למלכות בית דוד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל