לתרומות לחץ כאן

פסח בפתח ואנחנו בלחץ…

שאלה:

עוד רגע קט והנה אנחנו עומדים כבר בליל הסדר. אני אישית מאוד אוהב את החגים. אבל כל מה שמסביב. וכאן הבן שואל. איך מתמודדים עם כל האתגרים הנלווים. שבוע בלי אוכל. ללכת לישון מאוחר ולקום מוקדם. לנקות לקרצף לשפשף כל חור סדק ופינה שיד אדם מגעת. ועוד לא דיברנו על נושא הוצאות החג! כשגם ככה בקושי מסיימים את החודש! אז מגיע ליל בדיקת חמץ. איך עושים זאת בצורה מיטבית? ולא מדובר בדירת שלושה חדרים. שני קומות. ששה חדרים. לא כולל מטבח וסלון. הרבה מגירות. וכיסים. לא זכור לי שאי פעם קיימתי את המצווה כהלכתה. אחרי חצי שעה הגב כבר מתחיל לכאוב והסבלנות להיגמר. ואם שנים עברו היו ילדים שעזרו בזה הרי שכרגע הם גרים בכיף בבתיהם. בסעייתא דשמיא גדולה עליהם. ואין לי מושג איך אני מתחיל. ואז מגיע הרגע המיוחל והמיוחד. לילה שמוקדש כל כולו לילדים. ולסיפור יציאת מצרים. ליל האמונה. לילה שבו מחדירים לילדים את תחושת ה"כאילו הוא יצא ממצרים". איך בדיוק עושים את זה? בפרט כשמגיעים ללילה הזה עייפים ורעבים. העצה של לנוח לפני ולאכול טוב לפני לא כל כך רלוונטי ברוב המקרים כיוון שתמיד ברגע האחרון יש את ההכנות האחרונות. וגם שהרי יש כ"כ הרבה מה להגיד ולהאריך ולהרחיב בכל קטע מההגדה ומסיפור יצמ"צ. ובלילה קצר. במה נתמקד? בקושי השעבוד? במכות? בניסי היציאה? בבחירת העם? ב"מתחילה עובדי ע"ז היו אבותינו? ב"עבדים היינו לפרעה במצרים"? או שמא ב"ועכשיו קרבנו המקום לעבודתו"? ב"ויוציאנו ה' אלוקינו משם"? איך דוחפים את כל החומר בחצי לילה? ואיך אני אישית חש בכך?

תשובה:

שלום ידידי היקר והאהוב.

ראשית לגבי הנקיונות, חשוב לדעת לחלק בין נקיון לפסח לנקיון האביב. בעיני הוא דבר חשוב מאוד, אבל כיון שהוא לא הלכתי, ככל שזה מעיק עליכם ומעל לכוחותיכם אין בזה צורך! כדי לנקות את החמץ בלבד, לא צריך המון עבודה, ולא צריך לקרצף כל סדק בבית ולא לרוקן ארונות בגדים ולא לרחוץ חלונות, וזה בהחלט מעשי.

לגבי בדיקת חמץ, ככל שנעשה ניקוי יסודי שלו בבית, סבר הגרש"ז אויערבך שבבתי שלנו המלאים מגירות וכו', עיקר הבדיקה היא מה שאדם עובד בכל מקום בבית ומוודא שניקו אותו טוב. אין טעם לפתוח כל מגירה שבלאו הכי מלאה בתכולה, אלא לוודא שהיא אכן נוקתה בצורה יסודית ואחראית.

אין סיבה השבוע לא לאכול, נכון לא תמדי יש זמן לבשל, אבל אפשר קצת לקנות, אפשר לאכול ירקות, עם קצת שימת לב יש אוכל בריא ונעים, וזה חשוב בפרט בגיל שלך שאני מבין שכבר יותר מתקדם, ואתה כבר לא בחור צעיר.

בנוגע להכנות לסדר, השנה, אפשר לסיים את כל ההכנה של הבית עד שבת, ובשבת כבר לאכול משל פסח, וכך יש את כל יום ראשון לבשל לחג, כל הנקיון וההכנה לבדיקת חמץ יעשו ביום חמיש, אין לכם ילדים קטנים בבית וזה אפשרי, וכך בערב החג נשאר לעשות רק כמה דברים קטנים ואפשר לנוח.

בנוגע לליל הסדר, בסופו של דבר הילדים כולם יודעים המ הי שם, עיקר התפקיד שלנו הוא לעשות אוירה מרוממת של הודייה ושמחה, לא משנה כל כך במה תתמקד בסיפור, אבל תכנס לנושא, תתרגש ותרגש, תפצח בשיר ובהודייה, תתן לכל ילד יחס קרוב וחגיגי, וכך הלילה יחרט בליבם כמשהו מיוחד.

רוב נחת ושמחה חגים וזמנים לששון.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל