לתרומות לחץ כאן

חמץ לאחר הפסח לעומת מכירת חמץ גמור בבית

שאלה:

מחילה מכבוד הרבנים החשובים שליט"א אבל שנים שאני מתחבט בנושא ולא הגעתי להסבר מניח את הדעת.

ככל שאני לא מוכר חמץ גמור איך אוכל לקנות במכולת מה שהם מכרו, וככל שאכן אקנה המכולת למה שאני לא ימכור את החמץ שלי? ממ"נ, המכירה טובה או לא טובה? להבנתי המצומצמת המקור לא למכור חמץ גמור הינו שיטת הגר"א אך הוא כותב זאת גם לגבי החמץ מהחנות! ובעצם מה ההבדל בין המכירה שלי למכירה של בעל המכולת?

תשובה:

התשובה לשאלתך פשוטה בתכלית, ומכמה סיבות.

כאשר אתה משאיר חמץ שלך בבית, בהנחה שהמכירה לא חלה, אתה עובר באיסור תורה של בל יראה ובל ימצא. לעומת זאת איסור חמץ שעבר עליו הפסח, הוא רק קנס חכמים על מי שביטל בל יראה ובל ימצא וזה איסור הרבה יותר קל. לכן, גם מי שמקל בענין חשש איסור דרבנן אולי המכירה לא חלה, לא יקל בחשש איסור תורה של בל יראה ובל ימצא.

שנית, כיון שלא מדובר בסתם איסור דרבנן, אלא בקנס לפושע שלא עשה חובתו ביחס לחמצו, לכתחילה יש לדון ולומר שקנס זה לא נאמר למי שמכר את חמצו אצל הרב ועשה בעצם את הנדרש ממנו, ולכן, גם אם כלפי שמיא גליא שהגוי לא התכוון ברצינות וכו', ומאיזו שהיא סיבה המכירה לא חלה, עדיין אין סיבה לקנוס אותו, שהרי הוא עשה כל מה שההלכה דרשה ממנו. בפוסקים דנו אפילו במקרה קיצוני יותר, באחד ששגג וכלל לא מכר חמצו, הוא מינה שליח למכור או לבער והשליח שכח, שאפשר שחמצו לא נאסר ובאופן זה לא קנסו חכמים, כל שכן במי שמכר.

נכון הדבר שהגר"א החמיר גם שלא לקנות לאחר הפסח חמץ שנמכר, ויש רבים היום שמשתדלים לנהוג בחומרא זו, אבל זו באמת חומרא יתירה שבעבר יחידי סגולה נהגו בה.

חג כשר ושמח.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. רקע לשאלה:
    א] בהנחה שכמות החמץ הגמור שחלילה נמצאת בבעלות יהודי,
    כן משפיעה על כמות או גודל העבירה על איסור בל יראה ובל ימצא.
    ב] בהנחה שיש סיבה לא להקל בחמץ גמור מכור לגוי, שעבר עליו הפסח.
    השאלה:
    האם לא עובר על:
    1] ביטול מצות עשה של ואהבת לרעך כמוך.
    2] איסור דאורייתא של לפני עיוור לא תתן מכשול.
    כאשר קונה יותר חמץ גמור שעבר עליו הפסח, מבעל מכולת.
    שהרי סביר להניח,
    שבעל המכולת יתכונן למוצאי פסח,
    לפי הכמות חמץ גמור שנמכרה לו לפני הפסח,
    ולכל הפחות לפי זאת שנקנתה ממנו במוצאי הפסח.
    ולכן יגדיל, עוד בשנה הנוכחית, ולכל הפחות מהשנה הבאה והלאה,
    את מלאי החמץ הגמור הנשמר אצלו בחנות במשך הפסח עד למוצאי פסח.
    תודה.

  2. אין כאן מכשול, מותר למכור חמץ לגוי גם למהלך חג הפסח. דיברנו על חומרות והידורים, מדוע הידור זה שלא למכור חמץ גמור בפסח חמור הרבה יותר מההידור שלא לקנות חמץ מכור לאחר הפסח.

  3. מחילה, ניסחתי לא תקין את השאלה.
    ניסוח מחדש:

    רקע לשאלה:
    בהנחה שכמות החמץ הגמור
    שחלילה נמצאת בבעלות יהודי,
    כן משפיעה על כמות או גודל
    העבירה על איסור בל יראה ובל ימצא.
    אז לכאורה ברור שהכמות הזאת משפיעה,
    גם על מידת החשיבות של ההידור שלא למכור לגוי חמץ גמור בפסח.
    ויש הידור שלא לקנות חמץ מכור לגוי לאחר הפסח.

    עדיין לא ברור למה ההידור שלא למכור לגוי חמץ גמור בפסח,
    חמור הרבה יותר, מההידור שלא לקנות חמץ מכור לגוי לאחר הפסח,
    כאשר לכאורה יש בכך עבירה על:
    1] ביטול הידור מצות עשה של ואהבת לרעך כמוך.
    שהרי מכשיל אותו מלקיים את ההידור, שאתה סבור שראוי לקיימו.
    2] איסור דאורייתא של לפני עיוור לא תתן מכשול, ברמת הלא להכשיל מלקיים הידורים.

    כאשר יהודי קונה יותר חמץ גמור מכור לגוי, שעבר עליו הפסח, מבעל מכולת יהודי.
    אז סביר להניח, שבעל המכולת, יתכונן למוצאי פסח,
    לפי הכמות חמץ גמור שנמכרה לו לפני הפסח,
    ולכל הפחות לפי זאת שנקנתה ממנו במוצאי הפסח.
    ולכן יגדיל, עוד בשנה הנוכחית, ולכל הפחות מהשנה הבאה והלאה,
    את מלאי החמץ גמור המכור לגוי, הנשמר אצלו בחנות במשך הפסח עד למוצאי פסח.
    ובכך נמצא שהיהודי שאינו בעל המכולת, יהדר יותר את ההידור החמור יותר מבין 2 ההידורים,
    אבל הוא יפגום בהידור מצות עשה של ואהבת לרעך כמוך,
    ובאיסור דאורייתא של לפני עיוור לא תתן מכשול, ברמת הלא להכשיל מלקיים הידורים.
    כי הוא יגרום ליהודי בעל המכולת, להדר פחות את ההידור החמור יותר מבין 2 ההידורים.
    תודה.

  4. אין כזה דבר להכשיל בלא לעשות הידורים, ובכל מקרה זכותו של אדם לקנות אוכל כשר בכל זמן ואין בכך איסור. כמו כן, לגרום לאדם מעט יותר ניסיון עוד לא נקרא להכשיל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל