לתרומות לחץ כאן

גביית מיסי ביטחון מתושבים

שאלה:

אנחנו תלמידי הכיתה למדנו בבא בתרא דף ז שגביית מיסים היא לא שוויונית אלא לפי קירוב בתים או לפי ממון וכך פסקו הרמב"ם והשו"ע. האם בימינו כשמתקינים אטינטרקום בבניין משותף – האם ראוי לגבות תשלום לפי הממון או קירבו בתים? לא ראינו שנוהגים כך!!

תשובה:

שלום וברכה,

שאלה יפה שאלתם!

תחילה נבאר מדוע החלוקה היא לפי קירוב בתים או לפי ממון. התשובה לכך: שההנאה מהשמירה היא לא שוויונית, הקרובים לספר יש יותר סכנת גנבות ממי שגר באמצע העיר ששם יש פחות גנבות. וכמו כן עשיר יש לו יותר חשש שיגנבו לו מעני – הגנבים אוהבים יותר את העשירים… ולכן העשיר נהנה יותר כיון שהשמירה שומרת לו את הממון יותר מעני שאין לו ממון בבית. ולכן כשיש סכנת נפשות אין הבדל בין עני לעשיר, כיון שסכנת נפשות זה שווה לכולם, וגובים בשווה מכולם.

ההלכה לא השתנתה, אבל צריך לבחון את המציאות. כששמים אינטרקום בבניין, מהו מטרת האינטרקום. יש מקומות שרוצים שאנשים זרים לא יכנסו ללובי ולחדר מדרגות, וכדי שהמקום יישאר נקי ושקט שמים אינטרקום. יש מקומות שרוצים שאנשים זרים ולא רצויים לא יבואו לדפוק בדלתות. כשיש את הסיבות האלו אין הבדל בין קרוב לרחוק ובין עשיר לעני, הנאת כולם שווה בדבר זה.

במקום שיש מכת גנבות ולכן החליטו להתקין אינטרקום, לכאורה בבית משותף אין הבדל בין קרוב לרחוק הגנב יכול להגיע לקומה גבוהה ולקומה נמוכה כאחת. כמו כן לגבי עשיר ועני, כיום כמעט ואין הבדל בין עשיר לעני, בעבר העושר היה טמון בבתים, וכשמביאים שומר שישמור על העיר העשיר נהנה יותר כיון שיש לו יותר ממון בבית. כיום העושר נמצא בבנקים או בהשקעות – גם העשיר וגם העני לא מחזיקים את העושר בבתים, ולפעמים לעני יש יותר מזומן בבית מאשר לעשיר שאין לו מזומנים. ופעמים שהבית של העשיר יותר מוגן ויש לו ביטוחים על הרכוש, ולכן קשה היום לאמוד את החילוק בין עשיר ועני כפי שהיה בעבר. ומאחר ולרוב אין הבדלים בין האוכלוסייה, לכן גובים בשווה מכולם.

הצלחה ועליה בתורה לכל הכיתה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה!! האם לכן גם במיסי ביטחון עירוניים הגבייה תהיה שווה? הרי מחשש גניבות יש שכונות מועדות יותר. נכסים בבית – יש עשירים ועניים יש בתים שבהחלט פורצים אליהם יותר?

  2. נכון, אם היה ביטחון רק מסכנת ממון היה צריך לחלק את המס לפי ממון או שכיחות פריצות. אלא שהביטחון הוא גם על סכנת נפשות, וגם שקשה לאמוד מה יותר מסוכן ומי יותר יש לו ממון, וכיון שמדובר בדבר עירוני גדול, וקשה להכריע נהוג שהתשלום מתחלק בשווה. יש תשלומים שהם לפי ממון, כמו מיסים או ארנונה שמתחלק לפי גודל הדירה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל