לתרומות לחץ כאן

תשלום מיסים בחו"ל

שאלה:

בס״ד
שלום כבוד הרב,
אמרו לי שבקיצור שולחן ערוך מובא שאם המדינה לא מתייחסת לאזרחים הגרים בה באופן שווה אז מותר ״לגזול״ מיסים. האם זה נכון לנסיבות הללו?
לדוגמה, אם אני בחרתי לגור בקנדה שבגדול היא מדינה שווה אבל היא מדינה נוצרית שבחוקה שלה הוסכם שהיא תממן בתי-ספר לפי הדת שלה, הנצרות, אבל בתי ספר יהודיים היא לא מממנת וזה אפילו ממש יקר ללמוד בבית ספר יהודי, אבל ידעתי את זה מראש, הסכמתי עם התנאים ובאתי לגור בה!! (יש כמה פרובינציות בקנדה שעוזרות במימון חלקי לבתי ספר יהודיים).
עכשיו התורה מחייבת אותי להצהיר על כל המיסים או לא?
שוב פעם, זאת הבחירה שלי לגור בה, הכל שווה בה חוץ מכמה דברים כמו בתי ספר (לא ידוע לי על עוד). אני גם יודע שבתורה כתוב שבאיזה מדינה שתהיה בה אתה צריך להתנהג לפי חוקי המדינה ולשלם את מיסי המדינה (כמובן בדרך של תורה ומצוות).
אשמח לתשובה!

תשובה:

שלום וברכה,

הרמ"א סימן שסט סעיף ח בשם המהרי"ק הביא שאם המדינה לא גובה מכולם בשווה אלא גובים מאחד יותר מכולם אין להם בזה כוח של דינא דמלכותא. ומכאן יש להוכיח שאם המדינה משנה בין מגזר למגזר ללא סיבה מוצדקת אין להם תוקף של דינא דמלכותא. בחו"ל המדינה לא חייבת לממן לימודי קודש, ולכן אם המדינה משלמים עבור לימודים לכלת האוכלוסייה, ויש יהודים שרוצים לשלב גם לימודי קודש, המדינה של גויים לא חייבים לממן זאת, ולכן אם לא ממנים לימודי קודש זה לא שולל את הזכות של דינא דמלכותא.

הרמ"א שם סוף סעיף ו כותב שאסור להבריח מהמס, ואם מבריח אין לכופו משום דינא דמלכותא. אולם בהגהות הגר"א שם ס"ק כג נראה שחולק וסובר שמותר להבריח. ונמצא שיש מחלוקת אם מותר לאזרח להימנע מתשלומי מס על ידי שלא מצהיר הכנסות.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. קצת צרם לי מה שכתבת בקשר לקנדה, סוג של עלבון כלפי הארץ הקדושה, לכן ארשום עוד דברים שלא שווה שלא כתבת: טומאת ארץ העמים, סיכוי יותר גדול להתבוללות (לענ"ד גם השקפתית), הפסד של אוויר מחכים של א"י, הפסד מצוות תרומות ומעשרות, הפסד של מצווה מהתורה לרמב"ן לגור בא"י, הגר בחו"ל כאילו עובד ע"ז (ועיי"ש ברשב"א בכתובות קי: על זה והמשך הגמרא שם עוד כמה דברים שהגר בחו"ל מפסיד).
    וזאת רק רשימה חלקית כמובן מידיעותיי הדלות.

  2. יצחק ידידי, הכותב לא כתב שארץ ישראל לא טובה חלילה, הוא רק מסביר בבחינת שאלת חכם, שהמדינה בה הוא נמצא אינה נוהגת בגזלנותא, דבר שיש בו השלכה על משמעותית על הדיון ההלכתי המדובר.

  3. את זה הבנתי, אולי יותר מדי עשיתי דיוקים בדבריו בשורה הזאת: "זאת הבחירה שלי לגור בה, הכל שווה בה חוץ מכמה דברים כמו בתי ספר (לא ידוע לי על עוד).".

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל