לתרומות לחץ כאן

כיצד נידונים הגוים? מה המושג תינוק שנשבה?

שאלה:

שלום כבוד הרב,

בלימוד עם חברותא עלתה לנו שאלה מעניינת הקשורה לדת ואמונה.

כיצד הקדוש ב"ה ידון גוי אשר נולד למשפחה נוצרית או מוסלמית והאמין שהדת שלו היא אמת? האם גם אצל הגוים חל הגדרה בסגנון של "תינוק שנשבה"?

אם נקח מקרה קיצוני לדוגמא מחבל מוסלמי שהולך לפי הקוראן ומאמין בכל ליבו שהקוראן הוא אמת עד כדי כך שהוא מוכן להקריב את עצמו למען אמונתו. כידוע שלפי הקוראן מלחמת גיאהד היא מצווה (בוקיפדיה: מלחמת גיאהד הוא מונח המתאר את חובתו של מוסלמי לשמור את חוקי האסלאם. מוחמד הכריז שמלחמה בכופרים היא ג'יהאד, מלחמת מצווה, ולכן כל המשתתפים בה יזכו לגמול רב.)

כיצד הקדוש ב"ה ידון את אותו מחבל כאשר הוא יגיע למעלה? הרי הוא יוכל לטעון שזה הבית והאמונה אליה הוא נולד ומסר נפשו עבור אמונתו?

תודה מראש
שי

תשובה:

שלום וברכה

שאלתך חשובה מאוד, ולאו דוקא בגלל המחבל הגוי אלא גם בשביל הבנת הענין ביחס לכל יהודי.

צריך לדעת שאין כזה דבר שאם אדם גדל במשפחה חילונית אז הוא לא יענש על כך שלא נעשה דתי! יש דרישה מכל אדם מיום עומדו על דעתו לחפש את הדרך הנכונה ולהגיע אליה ביושר חסר פניות. ולכן כל נער בן שלוש עשרה אמור כבר להגיע להכרה שהעולם לא נברא מעצמו וממילא לחפש מה נוסח ההוראות שנתן ה' ולהגיע על ידי הוכחות לכך שתורת ישראל היא מן השמים והיא אמיתית ולהאמין ולדבוק בה. זה נכון לגבי יהודי ונכון גם לגבי גוי [הוא לא צריך להתגייר, אבל הוא חייב להאמין בה ולקיים שבע מצוות בני נח].

האמירה תינוק שנשבה היא רק ביחס לנסיבות מקילות בדין, כלומר פשוט וברור שאינו דומה עונשו של אדם שהכיר את בורא ובחר למרוד בו, לעונשו של אותו אדם שנולד במשפחה חילונית ומעולם לא נחשף במידה ראויה ליהדות. אז נכון יש עליו תביעה על שלא עסק בנושא מרכזי זה לדעת מה ועם מי האמת, אבל עדיין התביעה עליו פחותה יותר.

בנוגע להיגיון זה, מסתבר שנסיבות מקילות כעין אלו יהיו גם כלפי גוי שחוטא, אבל בודאי יבוא על עונשו בלי שום ספק וגדול עוונו מאוד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל