לתרומות לחץ כאן

עיקר וטפל בברכות הנהנין

שאלה:

רציתי לדעת מה מברכים על א.הערינג עם מציות שלא הייתי אוכל שום דבר מהם עם זה היה בנפרד ב. אני שם תמרים בלבן או ביוגורט ואני נהנה משניהם
ג. אני מערב תירס באורז לא הייתי אוכל אותו בנפרד
ד. בארוחת צהרים כשיש נגיד אורז ועוף ויש גם קצת סלט חסה וירקות האם מברכים עליו
ישר כח

תשובה:

שלום וברכה

כאשר אף אחד משניהם אינו עיקר יותר מהשני יש לברך שתי ברכות. בדג עם מציות בזמנינו שהן טעימות מתובלות ושומשום וכדומה, אכן כך המנהג לברך על שניהם. ביוגורט עם קצת פרי אינני בטוח שאכן זה כך שאין אדח מהם עיקר יותר מהשני,זה ממש תבלין ביוגורט, זה שלא היית אוכל אותו לבד כי אתה לא אוהב אותו בלי כלום עדיין אינו אומר שהפרי אינו טפל אליו. ומכל מקום בכל מקרה של ספק תמיד ניתן לפני שמערבים לברך על כל אחד בנפרד. תירס באורז ודאי טפל, ושוב, המודד שהזכרת אינו מדוייק, מה שלא היית אוכל אורז לבד כי אתה אוהב אותו מתובל עדיין אינו אומר שהתירס אינו תבלין.

כשיש כמה מאכלים בצלחת, ודאי כל אחד מהם חייב ברכה בפני עצמו, אין כאן עיקר וטפל.

ראה בהרחבה בס' פסקי תשובות סי' ריב אות יב.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בדרך כלל אנשים אוכלים הערינג בשבילו ולא בגלל המציות.אז נכון שאם לא היה מציות לא היית אוכל הערינג וכן הפוך אבל מביאים את המציות בדרך כלל כדי לאכול את הערינג.לכן לדעתי צריך לברך שהכל .
    אפשר לשים לב לזה לפני שאתה בא לאכול מה עולה לך בראש.אני בא לאכול הערינג או שבאמת סתם בא לך לאכול מציה טעימה שאז באמת תצטרך לברך על המציה

  2. לא מדוייק, המשנה ברורה מעיר כדברי שכיון שעושים את זה טעים וזה באמת טעים גם כן, בדרך כלל זה לא טפל, ראה משנה ברורה סימן ריב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל