לתרומות לחץ כאן

ברכה על שייק שיבולת שועל וחלב

שאלה:

שלום,
אני מכין שייק מזין בבלנדר, מכוס שיבולת שועל עבה, כוס חלב ותמר אחד , לפעמים מוסיף גם פרי אחד , ויוצא לי הכל נוזלי , מה ברכתו הראשונה והאחרונה במידה וצריך ?

אודה לעזרתכם,
תודה

תשובה:

לכאורה כיון שהשיבולת שועל שורה הרבה זמן בחלב עד שהיא נדבקת ונעשית כאן כעין עיסה – הברכה היא מזונות למרות שלא נעשה תהליך של בישול. ראה בהרחבה בס' וזאת הברכה בירורים סי' כז בשם הגרש"ז אויערבך.

אלא שענין זה תלוי במרקם של המשקה, אם מדובר במשקה ניגר הוא תמיד שהכל כמבואר בסימן רח סעיף ו, אולם אם זה סמיך, ראה משנ"ב (סקכ"ב) שם שברכתו כבר עשויה להיות מזונות, ובשו"ע הרב סי' קנ"ח סעי' ח' הגדיר את הדברים כך: "ראוי לאכילה דהיינו וכו' עבה קצת שאין דרך בני אדם לגמעה ולבלוע בבת אחת בלי היפוך בלשון כלל, שזו דרך שתיה היא, אלא דרכה להפכה מעט בלשון עד שתגיע לבית הבליעה שזו היא דרך אכילה". כלומר, אפילו אם לא צריך לעיסה, אם הצורה היא להעזר בלשון מחמת הסמיכות זו כבר אכילה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. לענ"ד ברכת השיק תהיה שהכל, דגם דבר שיש בו מחמשה מיני דגן שנעשה בדרך של שתיה אין בו חשיבות של מין דגן וברכתו שהכל וזהו ההלכה של "שתיתא" – סימן רח סעיף ו' ובמ"ב שם ס"ק כג ע"ש דמייסד דכל זה דווקא בטחון שאין ממשו קיים. ומקורו מהתוס' בברכות (לח ע"א) סוף ד"ה האי דובשא.

  2. אתה צודק אלא שזה תלוי במרקם של השייק, אם זה אכן ממש משקה ניגר ברכתו השכל אבל בדרך כלל מדובר במשקה סמיך מאוד ושם יש הגדרות שונות בפוסקים מתי ברכתו שהכל, ואכתוב יותר בגוף התשובה יישר כח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל