לתרומות לחץ כאן

סדר ברכות הריח

שאלה:

שלום כבוד הרב,

רציתי לשאול:
אדם שיש לו 3 קופסאות בשמים לפניו שברכתן: בורא עצי בשמים, בורא עשבי בשמים, בורא מיני בשמים. האם יברך על כולן: עצי, עשבי, מיני או רק עצי, ועשבי כי אם יברך גם מיני זה כולל את 2 הראשונים וזו תהיה ברכה לבטלה. אולי אם יברך על מיני בסוף זה מותר?

תודה רבה!!!

תשובה:

שלום וברכה

בדרך כלל יברך, עצי ואחר כך עשבי ואז מיני ובכך אינה ברכה לבטלה.

מקורות:

שולחן ערוך אורח חיים הלכות ברכת הפירות סימן רטז סעיף י

היו לפניו עצי בשמים ועשבי בשמים ומיני בשמים, מברך על כל אחד ברכה הראויה לו. הגה: ואם בירך על כולם מיני בשמים, יצא (טור ריש הסי'). ואם צריך להקדים של עץ לשל עשבי בשמים, ע"ל סי' רי"א. 

משנה ברורה סימן רטז ס"ק מ

(מ) ע"ל סי' רי"א – ר"ל דשם איתא פלוגתא כעין זה בס"ג לענין פה"ע ופה"א אם צריך להקדים פה"ע וה"נ בעניננו. ודע דשם הסכימו האחרונים דמה שהוא חביב לו תמיד יותר צריך להקדימו אך אם שניהם חביבין אצלו בשוה נכון יותר להקדים הפה"ע וה"ה הכא אם חביבין אצלו שניהם בשוה נכון יותר להקדים העצי בשמים שהיא ברכה מבוררת ופרטית ביותר ואח"כ יברך עשבי בשמים: 

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. שלום כבוד הרב,

    בעקבות התשובה שניתנה לי רציתי להביא קופסת מיני בשמים לעזרת הנשים – בנוסף לקופסאות עצי ועשבי שכבר קיימות. אחת המתפללות טוענת ש"מיני בשמים" כוללת עצי/עשבי כלומר בגלל שלא יודעים מה לברך על הקופסא עצי או עשבי מברכים מיני אך באמת היו צריכים לברך עצי/עשבי ולכן אם כבר ברכנו עצי ועשבי קודם על קופסאות אחרות אין לברך מיני ושזו תהיה ברכה לבטלה.
    האם זה נכון?
    תודה רבה!

  2. זה לא נכון, ברכת מיני בשמים אינה נאמרת רק בגלל ספק, יש מקרים שזו הברכה הראויה, למשל על ציפורן טחון, או על בושם שיש בו מיצוי פרחים טבעי ולא סינטטי ועוד.

  3. כבוד הרב,
    מתנצלת על כל השאלות אך חשוב לי להבין כדי לא להכשיל ציבור מתפללות שלם:
    אקנה בעזרת ה' בלי נדר קופסת מיני בשמים ונברך עליה לאחר שנברך על עצי ועשבי בשמים. השאלה שלי: האם אוכל לקנות כל קופסא עליה כתוב שברכתה "מיני בשמים" או שעלי לחפש ספציפית קופסא שברכתה מלכתחילה מיני בשמים ולא קופסא שמתוך שהיא ספק אם היא עצי או עשבי הוחלט מיני: למשל כמו שהרב הציע: בושם שיש בו מיצוי פרחים טבעי (דבר שאינני יודעת איפה ניתן להשיג). לגבי ציפורן טחונה – ההצעה השניה: יש גם מתפללות ספרדיות והן מברכות על זה עצי ולא מיני.

    אשמח לתשובה.
    תודה רבה!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל