לתרומות לחץ כאן

שילם עבור חבירו בכרטיס שמקבל החזר, למי שייך ההחזר?

שאלה:

שלום וברכה
איני משמש כועד הבית בבנין, אך מפני סיבה צדדית [פעולת הגביה] אני משלם את חשבון החשמל של הבנין.
יש ברשותי כרטיס אשראי מסויים [שכל אחד יכול להשיג אותו] שכאשר אני משלם בו חשבון חשמל, אני מקבל החזר כספי של 5% בתווי קניה.
האם ה-5% הללו שייכים לי, מחמת שאני 'מצאתי' את הכרטיס הזה, ואני הוא זה ש'בוחר' להשתמש בו, או שהם שייכים לכל דיירי הבנין.
[אציין, אם הם יהיו שייכים לכל הבנין, הרי שלא אשתמש בכרטיס זה, אלא בתשלום רגיל, ואז אף אחד לא ירויח את זה]

תשובה:

שלום וברכה,

התווי קניה שאתה מקבל צריך להתחלק חצי לך וחצי לועד הבית. כיון שהזיכוי מגיע מהתשלום של ועד הבית והכרטיס אשראי שלך, שניהם גורמים לזיכוי, ולכן חולקים בזיכוי.

בהצלחה.

מקורות:

בשולחן ערוך חושן משפט סימן קפג סעיף ו: "היה השער קצוב וידוע, והוסיפו לשליח במנין או במשקל או במדה, כל שהוסיפו לו המוכרים הרי הוא של שניהם, וחולק התוספת השליח עם בעל המעות. ואם היה דבר שאין לו קצבה, הכל לבעל המעות". וסיים הרמ"א "מיהו אם אמר המוכר בפירוש שנותן לשליח, הכל של שליח"

מקור דברי השולחן ערוך הוא מהגמרא כתובות דף צח ע"א, לגבי אלמנה שמכרה מנכסי בעלה לצורך הכתובה, שאם מכרה חפץ ששווה מנה במאתיים, חולקים ברווח האלמנה והיורשים. רש"י ביאר שכיון שיש ספק למי ניתן הרווח, אם לבעל החפץ  – שהם היורשים או לאלמנה, ומספק חולקים בו שניהם. אמנם הרי"ף ביאר שהרווח הגיע כתוצאה של החפץ הנמכר, וגם מהשליח, וכיון שההנאה הגיעה מחמת שניהם – חולקים ברווחים. הסמ"ע הביא את הטעם של הרי"ף ונראה שסבר שעיקר כדעת הרי"ף. והרמ"א שכתב שאם המוכר פירש שנותן לשליח, הכל לשליח, כתב עליו הש"ך שזה רק לדעת רש"י, אבל לדעת הרי"ף חולקים. ונראה שהש"ך פוסק כרי"ף. והנתיבות הסכים עם הט"ז שכתב שעיקר כדעת הרי"ף. ומכל זה נראה שפוסקים כדעת הרי"ף.

לפ"ז אם משלם בכרטיס אשראי שלו תשלום של חברו, הזיכוי שמקבל מגיע בגלל בכסף של המשלח והזיכוי של השליח, ולכן חולקים בזיכוי השליח והמשלח. וגם אם נאמר שהאשראי נותנים לבעל הכרטיס בלבד, לפי דעת הרי"ף גם בזה חולקים השליח והמשלח שהם גרמו לזיכוי, וריהטת הפסוקים כדעת הרי"ף.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל