לתרומות לחץ כאן

למי שייך התינוק של הארנבת

שאלה:

יש לנו ארנבת נקבה ולשכן יש זכר והם היו ביחד ושלנו ילדה והשכן טוען שהתעברה משלהם ולכן הם ג"כ זוכים בתנוקות של ארנבתי,
מה הדין?

תשובה:

שלום וברכה,

נראה שיש לחלק את הגורים בין השניים – חצי לבעל הארנב, וחצי לבעל הארנב, כיון שהוולדות נעשו על הכוח של שניהם.

בהצלחה.

מקורות:

מצאנו בגמרא (ב"מ דף קא ע"א והובא בשו"ע חו"מ סימן קסח ס"א) אילן של זיתים שנעקר על ידי שיטפון מים והונח בשדה של השכן וגדלו זיתים – שחולקים את הזיתים בין בעל האילן לבעל הקרקע, כיון שהפרות גדלו בעזרת שניהם. ומבואר שם בגמרא ובראשונים שכיון שהיה יכול בעל הקרקע לזרוע באותו מקום צמחים קטנים משלו, והוכחש בעל הקרקע על ידי העצים, לכן חולקים שניהם.

עוד מצאנו בגמרא (כתובות דף צח ע"ב והובא בשו"ע סימן קפג סעיף ו) גבי שליח שקיבל מעות לקנות מקח עבור חברו, וקיבל השליח תוספת מתנה עבור המקח, שחולקים במתנה השליח והמשלח, וחלק מהראשונים ביארו שהמתנה ניתנה בגלל השליח שיש לו הכרות עם המוכר, ובגלל המוכר שנתן את המעות לעסק.

ועוד מצאנו בגאון הרב חיד"א בספרו נחפה בכסף חחו"מ סימן ד גבי אדם שהניח ביצים תחת תרנגולת כדי שיצא אפרוחים, ובא אחר והוסיף עוד כמה ביצים שלו שתדגור גם על שלו, ויצאו אפרוחים, ודן לדמותו לזיתים שנשטפו לשדה חברו. והסיק שבזיתים הוכחש הקרקע והזיתים, לכן חולקים, ואילו בתרנגולת שבין כך דוגרת על שלה אין סיבה שיחלוקו. ובשו"ת יביע אומר (ח"ד חו"מ סימן ד) חולק וכתב שגם בתרנגולת יש כחש גופנא שדוגרת על יותר ביצים, ולכן יחלוקו. ולפ"ז בגורי ארנבת שנעשו על ידי כחש הגוף של שניהם חולקים בגורים.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום לרבנים לכאורה זה לא דומה כיון שאין רגלים לשלם על זכר ארנבת בכלב גזעי יש מחיר בשוק אבל ארנב זו פעולה שלא משלמים בשוק אם כן הכל לנקבה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל