לתרומות לחץ כאן

שליח שקיבל נקודות בקאשבק

שאלה:

שלום וברכה!
יש מושג של קאשבק – אתרים שמחזירים כסף על כל קניה שנרשמים דרכם.
קרוב משפחה שלא מתמצא בקניות ביקש ממני לקנות לו משהו איכותי מחו"ל והצלחתי ב"ה עם הנחה גדולה, אך רגע לפני הקניה נזכרתי שיש לי חשבון קאשבק והפעלתי אותו, והרגע הודיעו לי שיש לי זיכוי גדול של קאשבק עקב הקניה הנ"ל, האם אני מחוייב להעביר לו אותו כיון שהקניה היא שלו, או שהוא שמע על המחיר הסופי והיה מרוצה זה זכות שלי? והאם לכתחילה או בדיעבד? תודה רבה ויום טוב!

תשובה:

שלום וברכה,

איך שהבנתי שקאשבק זו חברה חיצוני שמתווכת בין לקוחות לעסקים, ואין להם אחריות על הקניות אלא הם מתווכים ויש להם הסכמים עם העסקים, וכדי לגרור לקוחות הם נותנים מתנות לפי גובה הקניות שרוכשים דרכם. אם זה נכון, אז יש כלל ששליח שקיבל מתנה, המתנה מתחלקת בין הקונה למוכר – חצי חצי. לפי דעת הרי"ף בגלל שהמתנה ניתנה בגלל הידידות של השליח ובגלל הכסף של המשלח. ולפי רש"י מספק חולקים. ואנו פוסקים כדעת הרי"ף. ולכן השליח שצבר נקודות צריך לשלם חצי מהנקודות למשלח. ויש לשום את ערך הנקודות, למשל: אם מאה נקודות מזכות למאה ש"ח, אז המאה ש"ח הוא שווה באמת מאה ש"ח, כיון שצריך לצבור נקודות וגם הקנייה מוגבלת במקום מסוים, ולכן יש לשער בערך את הנקודות ולשלם למשלח חצי מערך הנקודות.

בהצלחה. 

מקורות:

שליח שקיבל הוזלה במחיר, ההוזלה למשלח בלבד, כמבואר בשו"ע סו"ס קפג, ובש"ך שם ס"ק טו. ובש"ך סימן שלב ועוד.

שליח שמקבל מתנה בגלל ההיכרות של השליח עם המוכר, המתנה מתחלקת בין השליח למשלח, כיון שהמתנה ניתנה בגלל שניהם – ראה שו"ע סימן קפג סעיף ו. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל