לתרומות לחץ כאן

הרחבת בניה כשיש הסכמת הרוב ומיעוט שמתנגדים

שאלה:

ישנו מגרש משותף שבו בנו שני בנינים
כעת אחד מהבניינים מעונין להרחיב לכיוון המגרש המשותף בהסכמת רוב דיירי בנין ב' שכן אחד מתנגד האם צריך להתחשב בדעתו, כאשר הדבר אושר בעיריה שאצלם מספיק רוב דיירים

תשובה:

שלום וברכה,

אם יש רוב שמסכימים להרחבה, הרוב קובע, והמיעוט לא יכול לעכב. מלבד אם יש טענה שהאחד ניזוק בצורה ישירה מההרחבה של הדיירים, שבמקרה כזה גם האחד יכול לעכב. ברוב המקרים אם העירייה אישרה את ההרחבה, והאחד לא התלונן, כנראה שהטענה שלו לא טענה שיש בה ממש. אבל בכל זאת יש לו טענת נזק, יכול לעכב על השכנים, וכדי להכריע בדבר יש לפנות לבית הדין.

בהצלחה.

מקורות:

בכל שותפות הרוב קובע, כמבואר בהגהת הרמ"א בסימן קעו. ולכן הרחבה על שטח משותף דינו כחלוקת שותפות והרוב קובע. רוב שקובע אין הכוונה שהרוב כופה דעתו על המיעוט אלא שהרוב קובע מה הדרך הנכונה לפעול, ואם הרוב סובר כצד אחד, פירושו שהצד הזה הוא הצד ההגיוני. ולכן אם יש מיעוט שניזוקים מצורה ישירה מהחלטת הרוב, הרוב לא קובע נגד המיעוט. ולכן אם יש דייר אחד שניזוק מההרחבה של השכן הוא יכול לעכב. אבל אם מדובר בחילוקי דעות אם להרחיב אם לא, הרוב קובע.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שינוי תבע שידוע שבעל הגג מבקש לא רק להרחיב אלא גם לבנות יח"ד (ואז אולי למכור את הכל) זה בסדר שאפנה לעירייה להביע התנגדות? הרי לפי ההלכה כשצריך לבקש היתר בעירייה זכותי להתנגד בדין בעירייה. וכך פסקתם בעבר באתר . מדוע להתחיל לחפש בית דין.

  2. אם מבקשים ממך הסכמה אתה לא חייב להסכים, אבל להגיש התנגדות אסור אלא במקרה שאתה באמת ניזוק, במקרה שלך שהשכן רוצה להוסיף יח"ד על הגג אתה לא ניזוק, כיון שמותר לשכן לחלק את ביתו ליח"ד נוספות, וכיון שהוא עושה כדין אסור לך להתנגד לו, ואם אתה סבור שאתה ניזוק עליך לפנות לבית דין והם יבדקו אם אתה צודק.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל