לתרומות לחץ כאן

הפקדתי כסף במכונה כתשלום והבנק החסיר 1000 ש"ח

שאלה:

יש לי מכונות אוטומטיות לממכר משקאות

ואני בקשר עם סוכן פחיות, בשם…

הוא שולח לי פחיות ישירות דרך החברות, ואני הייתי משלם לו במזומן כשנפגשנו באשדוד.

יום אחד, הוא עלה על רעיון, שאני בעצם יכול להפקיד לו את המזומן ישר לחשבון הבנק שלו, בבנק הפועלים סניף רחובות.

הבעיה, שאין אפשרות להפקיד מזומן לחשבון בנק של מישהוא אחר, רק לחשבון פרטי.

אמר לי הסוכן: אין בעיה-
> תגיע לכספומט
> תיכנס לתפריט: "פעולות ללא כרטיס"
> תפריט "הפקדת מזומן"
> הקלדת חשבון בנק להפקדה
> הבנק שולח הודעת SMS לבעל החשבון לוודאות שאכן הוא זה שעומד כרגע ליד הכספומט
> הסוכן מקריא לי את הקוד שקיבל אצלו בטלפון
> אני מפקיד את המזומן ישירות לחשבון בנק שלו.

הכל ב"ה עבד מצויין.

יום אחד, כשהפקדתי לו 17,000 ₪, השטרות נתקעו באמצע שהכספומט ספר את הכסף, ולא הפקידו כלום לחשבון הסוכן.
נרשם לי בכספומט באדום: תקלה, פנה לסניפך.

הסוכן פנה אל הבנק, והבנק זיכה אותו רק ב16,000 בטענה, שרק זה הסכום שהיה בהפקדה.

בגלל שגם לי קיים חשבון בבנק הפועלים באשדוד, ניסיתי לערב אותם בעניין, ובפרט, שההפקדה היתה בכספומט שבסניף אשדוד.

אמרו לי, זה לא בעיה שלך, אתה לא מוסמך לדבר איתנו בעניין הזה, זה קשור רק לסוכן, שהוא יפנה לסניף שלו.

הלכה למעשה – היות והבנק מתעקש שלא לעדכן את ההפקדה בסכום הנכון, וקיים פער של 1,000 ₪ בין ההפקדה בפועל, לבין מה שזוכה בחשבון, מי סופג את זה? אני, שבעצם כן שילמתי 17,000 ₪, או הסוכן?

תשובה:

שלום וברכה,

אני מבין שאין הכחשה בין הצדדים על העובדה שהכנסת 17,000, והסוכן מאמין לך, אלא שיש ויכוח מי יספוג את ההפסד.

ההפסד על הסוכן, כיון שהסוכן אמר לך שתכניס לבנק 17,000 וכך עשית, הרי אתה נפטר מחיובך, והסוכן נושא בהפסד של הכסף שאבד בבנק.

בהצלחה.

מקורות:

הנתיבות סימן קכ ס"ק א ביאר שאם אמר לחברו תניח את הכסף במקום הפקר, או זרוק מנה לים, האחריות על הנותן, וכדי להיפטר צריך שיאמר לו תניח במקום הפקר ותיפטר. אבל אם אמר לחברו תן מנה לפלוני, אפילו שאותו פלוני הוא חש"ו הרי נתינתו פוטרתו ואין צריך לומר והיפטר, כיון שנתן לפלוני חל בו דין ערב. והחילוק שאם קיבל אדם יש דין ערב. וראה ברשב"א קידושין ח, ב בסוגיא של תן על גבי סלע שכתב כדברי הנתיבות. וז"ל הרשב"א קידושין ח, ב "דאין דין ערבות אלא במי שנותן לבר זכיה על דבורה לפי שהערב אינו מתחייב אלא מפני זכיית הלוה, דכל שאמרה תן מנה לפלוני ואתקדש אני לך אף על פי שהמקבל אינו מתחייב עליו בכלום דהא מתנה הוא דקא שקיל מ"מ היא מתקדשת בו באותה הנאה הבאה לאותו בן זכיה בדבורה, אבל כשהמקבל אינו בר זכי' אין כאן דין ערבות". 

ולפ"ז כיון שאמר תכניס לכספומט יש כאן קבלת אדם שמקבל את הכסף – חצר המשתמרת של הבנק. והרי זה כאומר תן לפלוני ובזה אין צריך לומר והיפטר, וכל שהכניס על פיו נפטר בכך מדין ערב. ולכן אם מאמין לו שהכניס את כל הסכום, ונאבד כסף בבנק, אינו חייב לשלם שוב, וההפסד על המקבל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל