לתרומות לחץ כאן

גרמי בנזיקין בדיבור

שאלה:

שלו' וברכה לכבוד הרב,

זה מזמן לא רב נכנסתי לצורך קניה לחנות בו בזמן שהעובדים הצעירים בחנות עמדו להתמודד בשחרור בעל חי שהסתבך ונלכד בחנות.

קצת נתקשו שם בשחרורו אז הצעתי עזרה שהתקבלה ברצון ובשמחה מצידם. ברוך השם הבעל חי הותר מסובכו והוצאנו אותו אל החוץ.

לאורך כל הפעולה הנ"ל ניכר היה שהעובד הצעיר מפאת פער הגילים שבינינו סר למשמעתי וחיכה לבצע כל מוצא פי שאומר לו בכדי לסיי'ם את ה"מבצע" בהצלחה.

והנה לאחר ששוחרר בחוץ, דאג העובד הצעיר שהבעל חי מפאת מה שעבר הינו לא כשיר להשיג מזונו ושאלני על דבר האכלתו ועניתי בחיוב בחושבי שנשאר לו שאריות מארוחתו היומית. אך למעשה הוא הביא דבר מאכל ממה שמוצע על מדפי החנות למכירה ללקוחות והניחו על הרצפה. וכמובן לא זאת היתה כוונתי כשעניתי לחיוב. חששתי שמעצם זה שהעובד חיכה תמיד לבצע מוצא פי הוא גם עשה את הדבר הזה ויכול להיות שאין מעבידו היה מסכים שיעשה זאת, לכן לאחר זמן קצר חזרתי שוב לחנות, קניתי כמה דברים, שלמתי, ואמרתי לעובד הצעיר שאני רוצה להחזיר חוב שאני חושב שיש לי מפעמים קודמות ושיוסיף לתשלום עוד סכום איקס תוך שהנני מכוון בליבי שהוא תשלום על דבר המאכל שניתן לאותו בעל חי.

א. האם באמת המצב שיוצר ביני לבין העובד באותה המציאות הנ"ל חיי'בה אותי בנזק של גרמי על ידי דיבורי הישיר?

ב. במידה שכן היה עלי לשלם את מחיר המאכל כמו שעשיתי, האם זה שאמרתי בפי שכנראה יש לי חוב מפעמים קודמות אך בליבי כיוונתי על תשלום אותו דבר מאכל "תפס" או שמא לא?

בברכה,

תשובה:

שלום וברכה

אינני רואה כל בעיה, מעבר לעובדה שאין כל מקום לחייב אותך, לא אמרת לו לתת מהחנות ולא היית אמור להעלות על הדעת שיתן משם, לא שייך גרמי באדם בר דעת שמזיק לשני, אדרבה, איןשליח לדבר עבירה ולא היה לו לשמוע לך. כמו כן יתכן שיש לו רשות לקחת דברים פה ושם מהחנות וזה על דעת בעל הבית. ואחרי ששילמת בודאי אין כל חשש, הרי הוא שמח למכור…

תזכה למצוות.

מקורות:

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל