לתרומות לחץ כאן

תאונה בשבת

שאלה:

הרכב שלי קיבל מכה בשבת מרכב של שכן מחלל שבת האם מותר לתבוע אותו או את הביטוח או שיש כאן דין קים ליה בדרבה מיניה והוא פטור?

תשובה:

שלום וברכה,

אם אתה תובע את הנהג הפוגע בעצמו ולא את חברת הביטוח, אתה יכול לבקש ממנו שישלם לך את החוב, אבל בבית דין לא תוכל לתובעו, כיון שבית דין לא מחייבים כאשר יש בפעולה גם חילול שבת.

אם אתה תובע את הביטוח אתה יכול לתבוע אותם גם אם הנזק נעשה תוך כדי חילול שבת, משום שמול הביטוח את את הכלל של קים ליה בדרבה מיניה.

בהצלחה.

מקורות:

יש כלל שאם עשה מעשה שיש בו שני חיובים – חיוב ממון וחיוב מיתת בית דין, לא מענישים אותו בעונש הקטן – חיוב ממון, כיון שיש על זה חיוב מיתה. ולמרות שלא מענישים בעונש מיתה אין בית דין חייבים חיוב ממון כאשר יש במעשה גם חיוב עונש מיתה.

כיום לא נותנים את העונש הגדול – מיתת בית דין, ולכן סובר הקצות סימן כח ס"ק א בשם המהרש"ל שיש חיוב לשלם ממון אלא שבית דין לא מחייבים, אבל הוא מצד עצמו חייב לשלם. ולכן אתה יכול לבקש מהנהג שפגע בשבת שיפצה אותך על הנזק, אלא שבית דין לא יכפו עליו לשלם.

אם התביעה שלך מול הביטוח של הנהג הפוגע, אתה יכול לתבוע את הביטוח ולכפות עליהם לשלם, כיון שחברת ביטוח לא חייבים מדין עונש נזיקין, אלא הם התחייבו לשלם כפי שיורה להם בית משפט, ולכן מול הביטוח אין את הפטור של קים ליה בדרבה מיניה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל