לתרומות לחץ כאן

חזקה על שטח בבית משותף

שאלה:

אני גר בצפת בבית משותף שבו 8 דיירים, הבית הוא מדורג וכל דייר משתמש בחלק מהגינה הסמוך לדירתו, רוב הדיירים אף גידרו את השטח כולל הצבת שער. בית בן 40 שנה. אני גר בבניין 8 שנים ומשתמש בשטח הסמוך לדירתי, בשטח יש עצי פרי שאני משקה וגוזם בעת הצורך, ובסוכות אני בונה שם סוכה. לכל הדיירים מסביב ברור שזה השטח שלי ויש הסכמה לא כתובה בין הדיירים שכל אחד יש לו את 'השטח שלו' בשטח המשותף, מעולם אף דייר לא נכנס לשטח של מישהו אחר וגם לא מחה בשימוש של אחר. כעת באו דיירים חדשים לאחת הדירות שגם להם יש שטח גדול לפני הדירה שהוא מגודר ועם שער, צלע אחת של החצר שלהם גובלת עם השטח שאני משתמש בו, רק שהמפלס שלי יותר נמוך בכמעט מטר מהחצר שלהם.
הדיירים החדשים טוענים שהשטח שאני קורא לו 'שלי' הוא שטח משותף גם להם ואין לי רשות לעשות בו שימוש בלעדי כמו גיזום העצים או כל שימוש אחר.
שאלתי, האם בשטח משותף בו כל דייר מחזיק בחלק אחר ממנו בהסכמה שלימה אך לא כתובה של כל הדיירים במשך 8 שנים ויותר, והיות וכל אחד גידר את שטחו ונמנע מלהכנס לשטח של כל שכן אחר האם יש לכל דייר חזקה על פי התורה היות והוא משתמש בשטח מעל 3 שנים ולא היתה מחאה. ואם כן הרי שלא יכול לבוא שכן חדש ולטעון על שטח מסויים שהוא משותף גם לו וגם הוא רוצה להשתמש בו ובפרט שגם לו יש שטח צמוד לדירתו ושטחו גדול יותר מכל השטחים של שאר השכנים?

תשובה:

שלום וברכה,

ברכוש משותף ישנה אפשרות לחלוק את השטח המשותף שכל אחד יקבל חלק שווה, ואף לחלוק על חלוקה אם כל אחד מקבל שטח ראוי. במקרה שלכם שכל אחד גדר שטח לעצמו ולא דובר בפירוש על חלוקה יש לדון האם נחשב לחלוקה. אולם בכל מקרה אתם יכולים עכשיו לכפות על חלוקה ולומר לשכן שהוא שאתה מקבל את השטח שקרוב לביתו ואתם מקבלים את השטח שקרוב לביתכם, ובכך הוא לא יכול להיכנס לשטח שלכם.

בהצלחה. 

מקורות:

ראה שו"ע סימן קעא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל