לתרומות לחץ כאן

הרחבה בבנייה קלה בבית משותף

שאלה:

שלום רב.
רכשתי דירה בקומה ראשונה, והשכן מתחתי בקומה אפס התחיל לעשות הרחבה ולצאת לצדדים צפון ודרום מחוץ לקו בנין. והוא רצה לעשות גג פנל ובניה בלי עמודים. כעת ביקשנו ממנו שאנו רוצים לבנות לא עכשיו אלא בעתיד, ושיעשה עמודים ותקרת בטון. השכן אמר שכזה דבר מחייב אותו בהרבה כסף, גם של מהנדס וגם של עמודים ושל יציקה. ובנוסף יש שכנים אחרים בבניינים הסמוכים שדרשו ממנו (שלא כדין בכלל שהרי רחוקים מהם יותר מ2 מטר מהקו בנין שלהם)- שלא יעשה פנל והם מנסים גם לעכבו בדיני תורה.
האם הוא יכול להשמט ממנו ב טענות אלו או שאנו יכולים לחייבו לבנות הכל עם בטון ועמודים על חשבונו וכשנרצה לבנות בעתיד נשלם לו הכל חצי חצי? ואם אנו יכולים לחייבו על כך, על מי חלות הוצאות האיטום?
ידוע לי שבדין תורה צריכים לשמוע שני צדדים ולכן אין אני מבקש כאן פסק דין שיחייבו אלא רצוני לדעת את האמת ההלכתית כדי לדעת איך להתנהל.
תודה רבה רבה אינספור….

תשובה:

שלום וברכה,

שכן שמרחיב בשטח משותף הרי הוא מספח את השטח המשותף לעצמו, ואסור לו לספח את השטח המשותף לעצמו אלא בתנאי שחולק עם כל השנים בחלק המשותף. ולכן אם יש לכל שכן לבנות בגובה הקומה שלו הרי זה חלוקת השותפות שכל אחר מקבל הרחבה בגובה הבית שלו. 

לכן שכן שמרחיב על שטח משותף לא יכול לבנות בבנייה קלה, אלא עליו לבנות תקרה מביטון, עם יסודות ועמודים, כדי שתהיה אפשרות לשכנים ע"ג להרחיב.

על איזה איטום אתה מתכוון, השכן שבונה עכשיו עושה איטום לגג שלו. ובעתיד שגם ע"ג שירחיב יעשה איטום ע"ג הגג החדש שיבנה.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל