לתרומות לחץ כאן

תנו עוז לאלוקים / בית כנסת של יראי שמים / אלול

שאלה:

שלום רב לכבוד תורתכם,

שאלות שהצטברו לי,
אשמח להיעזר בכם ולהעפיל קצת על בערותי וכסילותי.

1) מה יותר קל לאדם להשיג: חמישים שערי בינה או (להבדיל) שערי טומאה?

2) האם גוי יכול להשיג חמישים שערי טומאה? ואיפה בלעם הרשע על הסקאלה של הטומאה הזו?

3) האם המנגנון של הורדת נשמה מאוצר הנשמות (תשע-עשר מידות) פועל זהה במקרה של יהודי מומר עם יהודיה כשרה והוא כדין הדומה לגוי הבא על יהודיה כשרה?

4) האם יש משהו שהקב"ה יכול להיות בו בעמדת מאוים מבן אנוש ארצי?

5) בבית כנסת מסוים שמנוהל ע"י שלושה גבאים והעומד בראשם הולך בחוצות עיר במופגן ובפרהסיה ללא כיפה ביום יום, האם בית כנסת שראוי להימנע ממנו?

6) ישנם ילדי כתות בארץ. למשל פלוני, שבילדותו גדל בצל החינוך של אחת מהכתות הקבליסטיות העגומות וקיבל השגות לא-לו בשיטות מעשיות. בהמשך חייו ימצא תמרור אמת ויבקש פלוני ללכת בדרך המלך, מהי התחנה הבאה שלו?

7) ברוח חודש אלול הבא עלינו לטובה, מדוע הקב"ה משול לדודינו ואנו כרעייתו, אחייניתו? מה מיוחד בייחוס הזה, והיכן זה מצוי מלבד בשיר בשירים ומלבד בפועל בין מרדכי היהודי ואסתר המלכה ע"ה?

תודה רבה לכם

תשובה:

שלום וברכה

1-2 אינני מבין בנסתרות, אבל ברור שלרדת רוחנית הרבה יותר קל מאשר לעלות… אדם שלא עוסק תמידית בעלייה רוחנית בהכרח נופל… וזה מה בעיקר חשוב לנו לדעת.

3. אינני בקי במנגנונים כאלו.

4. חלילה… אמנם נאמר בכתוב צור ילדך תשי, ולהיפך תנו עוז לאלוקים, לפי פסוקים אלו אנו במעשינו כביכול מתישים ומחזקים כח של מעלה, אבל אין הכוונה שבאמת הוא נזקק לנו אלא שבהנהגתו את העולם הוא פעל שירידת השפע ובעצם פעולתו שלו בעולם תהיה מוגבלת לפי מעשינו, כביכול אנחנו בקיום המצוות או חלילה במעשה העבירות נפעל בו את מידות החסד הרחמים והשפע, או חלילה לאידך גיסא, ובכך תהיה משמעות למעשינו.

5. זה מאוד תלוי בסיטואציה וביכולות שלך, ומה שהכי חשוב לבדוק האם מתפללים שם עם אנשים יראי ה' או עם כאלו שלא ראוי להתפלל איתם, זהות הגבאי מצד עצמו אינה משמעותית, מי הציבור, זה הקובע ומה האפשרויות כמובן…

6. לא בטוח שהבנתי את השאלה, הוא צריך לעזוב כל השטויות שלמד שם, ולקבל עליו עולם מצוות ולעסוק בתורת אמת לשמה כמו כל יהודי.

7. דוד בשיר השירים ובכלל בלשון התנ"ך אין הכוונה כמו בעברית המדוברת דוד ואחיינית, אלא "אוהב", אני לדודי ודודי לי הכוונה שיש יחס של אהבה בין עם ישראל לה'.

יום מבורך.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל