לתרומות לחץ כאן

הבעל אברך כל היום והאשה מוזנחת?

שאלה:

שלום כבוד הרב.
זאת שאלתי
אני ואשתי בעלי תשובה .גרנו בהרבה מקומות בארץ . ירושלים, קריית ספר ,צפת,עפולה.. אשתי מתמחה ברפואת משפחה והיו באים אליה הרבה נשים דתיות כמונו וגם מבית חרדי כמובן (בקיצור מכל הגוונים)
דבר אחד קשה מאוד היה לאשתי להבין ואני לרוב מסכים אתה . בעל אברך שעוזב את אשתו בבית לכל היום אם הילדים והולך ללמוד בכולל.. הוא כאילו סוגר אותה מכל הכוונים .גם להרוויח היא לא יכולה בגלל הילדים והמטלות בבית. גם פרנסה לא מביא לה בכדי שתוכל לנשום קצת לקנות כמה דברים או לנפוש על פי הצורך. יש גם הרבה מקרים שהרב מכניס לאברכים לראש שרק תורה וכלום יותר.. ככה אשתי ראתה מלא נשים מוזנחות אם מצב פנימי עצוב וקשה שמאמינות שהם צדיקות . היה מקרה של שכנה בקריית ספר שמרוב שישבה בבית חשוך כל היום היה לה חוסר ויטמין די בגוף. יש עוד הרבה מה לספר.. איך יכול להיות דבר כזה שהמערכת כל כך מזניחה את האשה למען בעל לומד.. האם אפשר להיות צדיק על חשבון מישהוא אחר?
מצטער על השאלה הישרה אך זה לא מסתדר לי בראש. רואים גם הרבה זוגות שמייושבים כלכלית טוב שהם הרבה יותר שמחים לדעתי. מה פה ההגיון?

תשובה:

שלום וברכה

אין לי מושג על מה אתה בדיוק מדבר… אני רואה סביבי הרבה מאוד משפחות אברכים, ברור שיש חובה לעזור בבית, וכאשר האשה עובדת בצהריים ולא נמצאת בבית, הבעל לוקח את האחריות על קבלת הילדים בצהריים בין הסדרים בכולל, ובכלל האחריות האמיתית לפרנסה היא על הבעל, ורק כאשר הכל ברצון שניהם הבעל לומד והאשה מפרנסת, וכל זה לא סותר את עזרתו ואת השמחה בבית שהיא חובה גמורה וקריטית, ואם יש אשה מוזנחת זה נושא שמצריך בדיקה, לפעמים של רשויות הרווחה לפעמים זה מצב נפשי, לפעמים נושא של מודעות וחסר בשלות, זה אף פעם לא נושא השקפתי, ולא קשור להיות הבעל לומד תורה. חוסר בויטמין די הוא מכה של העולם המערבי כולו, גם איש הייטק שיושב מול המחשב ולא נמצא הרבה בשמש סובל מכך, וכיום יש הנחייה כמעט כללית לקחת ויטמין די באופן קבוע, וגם אני הקטן ננזפתי על ידי הרופא בענין זה ומשתדל לקחת… מה לעשות, אנחנו לא נמצאים כמעט בשמש שהיא המקור הטבעי לויטמין הזה, וגם כשאנחנו נמצאים בשמש הבגדים ארוכים ומכסים.

בקיצור, אינני מכיר תופעה כזו שאתה מציין, יש בכל ציבור ובכל אוכלוסיה אנשים מסכנים, שאינם יודעים לנהל את חייהם בצורה נעימה, יש תפקיד של סומכות לניהול בית, שחבל שנשים אלו לא נזקקות להן וכו' וכו', אין לזה קשר עם נושא של דת ומצפון… הרבה יש להאריך בזה אבל העיקרון ברור.

אינני מכיר אנשים יותר משמחים משני בני זוג בריאים בנפשם, שחיים חיים של אידיאל בית של תורה, סיפוק ילדים מחונכים וכו'. גם אם זה כרוך בחיים מחושבים מבחינה כלכלית. עניות בכל מקרה לא אמורה להיות בבית. או שהאשה עובדת או שהבעל חייב להשיג את הפרנסה הנצרכת לחיים סבירים.

הצטרף לדיון

15 תגובות

  1. לא צריך לייפיף בכח את מה שלא תמיד יפה.
    אכן, בציבור לומדי התורה יש יותר עבודה, יותר ויתור, פחות חיי שעה ופחות בילויים ומסיבות.
    אבל כשמחליטים שזאת המטרה ועובדים למען מטרה זו אז השמים הם הגבול.
    לא חסר דוגמאות…

  2. אין כל קשר בין מה שהזכרת לנושא של שמחה, טיפוח עצמי, בריאות. לא אמרתי שבחירה בחיי תורה היא לא בחירה בחיי עולם לעומת חיי שעה, זה ברור, אבל חלילה לא הזנחה ועצבות או חוסר בריאות. זה לא הענין.

  3. הרב כנראה מכיר את הסיפור על שני בעלי דין שבאו לרב ולאחר שמיעת צד אחד הרב אמר אתה צודק ולאחר שמיעת הצד השני הרב אמר אתה צודק והגבאי שאל איך יתכן ששניהם צודקים הם הרי טוענים שני טענות הפוכות והרב אמר גם אתה צודק. הרב מדבר על משפחות מסויימות וזה אכן קיים. השואל מדבר על משפחות אחרות וגם זה קיים. אי אפשר לטמון את הראש בחול. שני המצבים קיימים. זה לא מדויק להגיד שכל מי שלומד כל היום אשתו מאושרת יותר או שאשתו אומללה יותר. זה כל משפחה לגופה. ועל צד אחד מהם אכן השאלה במקומה

  4. אני רואה שכלל לא הבנת את דברי! אני קובע ברורות שאין מציאות כזו שהמשפחה אומללה בגלל שהבעל לומד תורה. משום שאין כל היתר לאמלל משפחה… לא קיים אידיאל כזה ביהדות. ולכן, נכון הדבר שיש משפחות מסכנות עצובות מוזנחות ואומללות, אבל זה לא קשור לאידיאל של התורה, זה דבר שצריך לטפל בו, זה קיים כפי שזה קיים בכל חברה ובכל סקטור, יהודים גויים דתיים וחילונים, והנושא אכן אמור להיות מטופל על ידי המשפחה המורחבת, הקהילה הרשויות וכו'. אין לזה קשר עם האידיאל של הלימוד.
    זאת ועוד, במצב נורמטיבי, שאינו מצריך סיוע כנ"ל, שני זוגות בעלי מצב נפשי מנטלי אירגוני וכו' זהה, הזוג שבוחר בחיי תורה וחי עם אידיאל ושאיפות, בלי ספק יהיה מאושר יותר מהזוג השני שרודף אחרי הרוח. זה חד משמעי וגם טבעי. זאת למרות שלזוג השני יש יותר כסף.

  5. כבודו במקומו עומד ואינו זקוק לאישורי אך כיהודה ועוד לקרא אומר שהיצר הרע בבית והיצר הרע בחוץ שונים זה מזה. יש הרבה שבחוץ הם נחמדים ובבית הם זאבים. וזה קיים בכל מגזר. ה"חוץ" יכול להיות בעבודה בבילוי בגינה ו-כן גם בישיבה ובכולל. אף אחד לא מחוסן.

  6. צריך לשים לב שכשהבעל אברך הוא נמצא בבית בכל החגים ערבי חג ושבת וימי בין הזמנים… כך שיש לו את האפשרות לשמח את אשתו יותר מהרבה אנשים שעובדים בחול המועד וערבי חג ואין להם כלל חופש.

  7. נאמר ולא זכור לי המקור שבדור של היום- הבעל הולך לכולל לא בשביל להיות גדול הדור אלא כדי לשמור על צורת ה'אדם' שלו. אם יצא לעבוד עלול לרדת משמעותית ברוחניות. כשאשה יודעת שבעלה עוסק בתורת ד' וגם שומר על רמה רוחנית זה עצמו נותן לה שמחה וכוח שרק ימשיך כך ולא אחרת. במצבים שיש לה צורך לקניות/להתאורר וכדו' וזה קורה לכל אשה בעולם תמיד אפשר להידבר אחד עם השני ולהגיע לפתרון שירצה את שני הצדדים אחרת באמת היא תהיה אומללה..

  8. כבוד הרב התשובה שלך מאוד מדברת לליבי. תודה . כשהייתי גר במודעין עילית היה לי שכן אדם צדיק במיוחד הכל רק תורה. פעם סיפר לי שלא מקובל במשפחה שלהם שבן תורה נוהג באוטו. כשהוא רצה לנסוע באופניים אבא שלו היה מבקש ממנו לצאת מחוץ לעיר למקום שאף אחד לא מכירו. האפשרויות די מקבילות בחיי מגזר אלו . הפחד הזה לצאת לתרבות רעה ולסטות מהדרך נועל אנשים בתוך מסגרת מסויימת . אלו שמחוץ למסגרת זו וויתרו על כללים מסויימים . אך לעניות דעתי זה לא רק החוסר בשלות ועוד דברים שהרב דיבר עליהם אלא החוקים שנועלים את הנשים בבית והפחד מהעבירות שאפשר להחסף אליהם. האם זה נכון להיות במסגרת חוקים כזו קפדנית אם זה פוגע בשמחה של האישה?

  9. אתה שואל אותי שאלות שיש בהן כשל לוגי [לא תקפיד שאני כותב חריף, אני פשוט רוצה להיות ברור כי זה חשוב]: אין שום הגיון יהודי כל שהוא, ולא קיים ציבור יהודי כל שהוא, שסבור שאסור לילד לנסוע באופניים מטעמי דת ומצפון [אני מכיר הורים שפוחדים מהכביש אבל זה סיפור אחר]. כך ששוב, אתה מערב לפי דעתי מצב נפשי, או סטייה ועיוות חשיבתי, עם נושא של דת. אסביר את עצמי טוב יותר. כידוע, מחלות כפייתיות כמו ocd וכדומה אצל אנשים דתיים באות לידי ביטוי בעיקר בעניני דת. נטילת ידים מוגזמת, חזרה שוב ושוב על ברכות או קריאת שמע ועוד. וכי יעלה על הדעת לומר שזו "השקפה מסויימת של אדם או ציבור מסויים"? זו מחלה! כך גם כאן. אצל אנשים שסובלים מעיוות חשיבתי או בעיה של חוסר פרופורציה וכדומה, כאשר הם חילונים זה יבוא לידי ביטוי בדבר אחד, וכשהם דתיים זה יבוא לידי ביטוי בעניני דת. אבל לא הדת אשמה בכך! אני קובע ברורות, אין שום הגיון יהודי לומר שאסור לילד לנסוע באופניים מטעמי דת, מהיכן שרק תסתכל על זה, נקודה!
    כאשר אתה רוצה לבחון השקפה יהודית, אל תסתכל על תופעות קיצוניות שאתה רואה ברחוב, בדיוק כפי שבציבור של גויים, לא תסתכל על אנשים שאינם בריאים אינם מאוזנים או שסובלים מחוסר פרופורציה בנושא זה או אחר. אלא תסתכל מה התורה אומרת, מה מורים רבנים מקובלים, איך נוהגים במשפחות תלמידי חכמים בדרך כלל וכו'.
    אין מושג לנעול אשה בבית, זה הבלים, אינני יודע על מה אתה מדבר!! צא לרחוב בקרית ספר בית שמש ירולשים בני ברק ותספור מה אתה רואה יותר אנשים או נשים…
    יתר על כן, כיום בציבור החרדי הליטאי לפחות, רוב ככל הנערות בעלות כישורים סבירים ומעלה, לומדות לימודים גבוהים ומכוונות לעבוד בעבודה טובה ומכניסה בשוק החופשי, אם זה הנדסאות מחשבים, ראיית חשבון, אדריכלות, עבודה סוציאלית, קלינאות תקשורת ועוד ועוד. את מי נועלים? אני מחפש? אדרבה, מתמודדים עם בעיה הפוכה, שנשים חרדיות חיות כמעט כל היום בחברה חילונית מעורבת ונדרשות לשמור על חרדיותן בתוך כל זה. את כל המקצועות הללו הן לומדות בסמינרים שלנו, באופן מכוון לכתחילה על ידי הרבנים והמחנכות.
    לכן כל הדברים הללו הם חסרי בסיס, סוג של התמקדות בשולי החברה.
    קיימות למען הגילוי הנאות קבוצות מיעוט מבוטל קיצוניות כפי שהן קיימות בכל סקטור, שאכן חיות שלא כפי הדרך בה מורים לנו רבותינו לנהוג. יש נשות שאלים וכו', כל זה אינו נושא.

  10. תודה הרב. שימחת אותי מאוד בתשובתך. אכן גם מוכר לי משל שסיפרו לי בהדרכת חתנים שבאו עם ישראל לברוא וזרקו לו שתי משאיות של מצוות למעלה בהכרזה "אנחנו לא יכולים יותר תקח הכל בחזרה" אז הבורא זרק מייד משאית אחת למטה בטענה שאת זה הוא לא לוקח כי זה החומרות שלכם! בכל אופן אשמח אם תרשום לי את הפרטים שאוכל ליצור אתך קשר לשאלות מידי פעם.
    תודה. שבת שלום

  11. אני רוצה רק להתמקד שוב, כאשר אתה מדבר על חומרות [ותודה על הבדיחה הנעימה], אתה מדבר על דבר נורמטיבי שנתון לויכוח, אחד מחמיר בזה והשני מחמיר במשהו אחר, ובגדול, למה לא וכו'…
    אנחנו בשאלת השואלת כאן לא דיברנו על חומרות, דיברנו על הזנחה, על התנהגות שמטילה קושי על משפחה, פוגעת נפשית בילידם וגורמת לחצים, חוסר בטחון, יאוש וצער. כל זה גם ב"בדיחה" לא קשור ליהדות, אלא למצבים שגויים של עיוותי חשיבה והתנהגות שיש לשים לב אליהם סביבנו אצל אנשים הקרובים לנו ובכלל, כדי שנוכל לסייע לכל מי שנזקק לכך.

  12. זאת בדיוק הייתה שאלתי כבוד הרב שלדעתי ענית עליה. כתוב בתורה שאדם שאינו שמח באות עליו קללות. ופה ראיתי כמה וכמה מצבים שההתנהלות היא להחמיר ואז הבעל שמח כי הוא יונק מהקדושה והאשה מסכנה כמו אותו הסיפור של הצדיק שלא הגיע לאשתו ביום הכיפורים היחיד שהיה אמור להגיע לאשתו כהבטחתו וקיבל עונש מוות. גם לאלו המחמירים לא אמורים לאבד את השמחה בעבודת השם ע"י זה. הבנתי ממך שיש סטיות והם לא קשורות לדרך תורה. זה מסביר את הכל לדעתי. תודה כבוד הרב ושבת שלום ומבורך!

  13. נכון, והבעל גם לא יונק מהקדושה, אלא מאותו עיוות חשיבה שגורם לו לחשוב שכאשר הוא סובל זה עבודת ה'. לכן כל יהודי צריך הדרכה מרב נכון בר דעת, לדעת את המעשה אשר יעשון.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל